Biuro Ratownictwa Ministerstwa Transportu Chin nabywa sześć śmigłowców Leonardo AW189 

Śmigłowce AW189 dołączą do floty MOT CRS w 2023 roku, aby rozszerzyć jego możliwości SAR w promieniu 200Mm. AW189 to bardzo doceniany śmigłowiec w swojej kategorii na świecie – na potrzeby różnych misji zostało zamówionych ponad 100 egzemplarzy.
Biuro Ratownictwa Ministerstwa Transportu Chin (MOT CRS) podpisało kontrakt na sześć średnich, dwusilnikowych śmigłowców AW189, które będą wykorzystywane na całym wybrzeżu Chin w morskich operacjach SAR. Dostawy zakończą się do 2023 roku.
MOT CRS to jedyne w Chinach krajowe morskie służby ratownicze. Podejmują szereg misji, w tym reagowanie kryzysowe w przypadku wypadków morskich na wodach chińskich, ratowanie osób, statków i mienia, ratowanie zatopionych statków i wraków, usuwanie wycieków ropy naftowej oraz inne misje ratunkowe na rzecz transportu morskiego i rozwoju zasobów morskich. Ponadto MOT CRS wypełnia w imieniu rządu chińskiego zobowiązania wynikające z konwencji międzynarodowych i umów dwustronnych dotyczących transportu morskiego i ratownictwa. MOT CRS użytkuje obecnie 20 śmigłowców w ośmiu bazach wzdłuż chińskiego wybrzeża. Sześć śmigłowców Leonardo AW189 dołączy do MOT CRS w 2023 roku, aby rozszerzyć jego możliwości SAR do promienia 200Mm.
Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters, powiedział: „Cieszymy się, że możemy mieć swój wkład w tym kluczowym dla ratownictwa programie Ministerstwa Transportu zwiększając jego możliwości. Wybór AW189 zapewni znakomite zdolności w zakresie poszukiwania i ratownictwa dalekiego zasięgu w wymagających warunkach środowiska morskiego. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z użytkownikiem przy wprowadzaniu nowej floty.”
Zamówienie to potwierdza pozycję Leonardo jako światowego lidera w kategorii śmigłowców super średnich i wzmacnia pozycję firmy w regionie Azji i Pacyfiku. Tuż przed podpisaniem kontraktu, w listopadzie 2021 r. Miejskie Biuro Bezpieczeństwa Publicznego w Pekinie zakupiło dwa śmigłowce AW189 w celu wzmocnienia zdolności Policji pekińskiej w zakresie ochrony porządku publicznego, SAR i gaszenia pożarów w obszarze metropolitalnym stolicy Chin. Te dwa zamówienia uzupełniają szereg innych typów śmigłowców Leonardo użytkowanych w Chinach. Rosnący sukces AW189 potwierdza, że ten typ śmigłowca jest najbardziej udanym modelem w klasie super średniej na świecie pod względem liczby zamówień, dostaw, zastosowań, klientów i godzin lotu.
AW189 (8,3/8,6 tony), należący do rodziny produktów AW, łączy w sobie doskonałą ładowność i zasięg z zaawansowanymi technologiami, dzięki czemu może z powodzeniem wykonywać szeroki zakres misji. Do wyjątkowych cech śmigłowca należy zdolność przekładni głównej do pracy bez oleju przez 50 minut oraz wbudowany pomocniczy zespół napędowy.
AW189 jest dostępny z ponad 200 certyfikowanymi zestawami i jest dostarczany z kompleksowym pakietem usług wsparcia i szkolenia, dostosowanym do specyficznych wymagań klienta, aby zmaksymalizować skuteczność misji i bezpieczeństwo operacji. Do tej pory AW189 to najbardziej uznany śmigłowiec w kategorii super średniej na świecie – na potrzeby różnych misji zostało zamówionych ponad 100 egzemplarzy.
Ponad 200 cywilnych śmigłowców Leonardo różnych typów zostało do tej pory sprzedanych chińskim użytkownikom na potrzeby szeregu usług zarówno komercyjnych, jak i publicznych.
Źródło: Leonardo

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











