Chińskie lotniskowce: Typ-003 Fujian i wyzwania kadrowe

Lotniskowce stają się kluczem do rozwoju i modernizacji chińskiej marynarki wojennej. W kontekście rosnących ambicji ChRL na arenie międzynarodowej, rekrutacja pilotów i inwestycje w technologię okrętów podkreślają wagę, jaką Pekin przywiązuje do swojej potęgi morskiej.
W artykule
Strategia Morska ChRL: Lotniskowce jako Symbol Mocarstwowości
W odpowiedzi na rosnące ambicje, standardy rekrutacji pilotów w chińskim wojsku przeszły ewolucję. Jak podaje agencja informacyjna Reuters, kiedyś wojsko preferowało młodszych kandydatów, przyjmując tylko absolwentów szkół średnich poniżej 20. roku życia. W ubiegłym roku ALW zdecydowała się podnieść limit wieku do 24 lat.
Niedawne ogłoszenie w mediach społecznościowych chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej wskazuje na poszukiwania absolwentów kierunków ścisłych i inżynieriyjnych, którzy nie przekroczyli 26. roku życia. Celem jest przyciągnięcie tych, którzy chcą zostać pilotami maszyn startujących z okrętów, w tym lotniskowców. „Potrzeba wysokiej jakości talentów wojskowych staje się coraz bardziej paląca. Misje i zadania marynarki wciąż się rozszerzają. Tempo strategicznych zmian w marynarce szybko rośnie” – podkreślono w ogłoszeniu.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/najwiekszy-lotniskowiec-swiata-uss-gerald-r-ford-z-wizyta-we-wloszech/
Ewolucja Standardów Rekrutacji: Nowe Twarze za Sterami Chińskich Maszyn
Szkolenie dla przyszłych pilotów okaże się intensywne, trwające od trzech do czterech lat. Obejmować ono będzie naukę teoretyczną oraz praktykę w powietrzu. Po pomyślnym zakończeniu kursu, absolwenci będą mogli liczyć na bezpłatną opiekę zdrowotną dla siebie i swoich rodzin oraz wsparcie w zakresie mieszkania.
Wspomniani kandydaci na pilotów będą mięli szansę latać samolotami bazującymi na kreowanym do roli flagowego okrętu chińskiej marynarki wojennej – Typ-003 Fujian. Ten lotniskowiec, uznawany za technologiczną perłę w chińskiej flocie, waży 80 000 ton, co czyni go o 20 000 ton cięższym niż jego poprzednicy, takie jak Liaoning czy Shandong. Jego imponujące wymiary to około 320 m długości i 73 m szerokości, plasując go na poziomie amerykańskich lotniskowców typu Nimitz. Co więcej, jest napędzany potężną turbiną parową, wspomaganą przez 8 kotłów o łącznej mocy 220 000 KM. Estymuje się, że jego całkowita wyporność sięga około 100 000 ton.
Technologiczne Cuda Typu Fujian Typ-003: Jak Chińska Marynarka Dościga Zachód
Lotniskowce chińskiej marynarki wojennej różnią się od tych będących w służbie w US Navy, zwłaszcza typu Ford. Na przykład, lotniskowiec Typ-003 Fujian nie posiada napędu jądrowego. Powinien on jednak posiadać bardziej nowoczesny system napędowy niż radzieckie turbiny parowe na Liaoningu i Shandongu. Nie wiadomo jednak, czy będzie on wykorzystywał siłownię zintegrowaną (turbo generatory, lub diesel-generatory, współpracujące z elektrycznymi silnikami napędowymi). Brak napędu jądrowego na lotniskowcu może ograniczyć jego zasięg operacyjny.
Inną zaawansowaną technologią, o której często mówi się w odniesieniu do Type-003 Fujian jest EMALS (electro-magnetic aircraft launch system). Zastępuje on tradycyjną katapultę parową. Jest on mechanicznie prostszy i teoretycznie pozwala na szybsze starty. Ogólnie rzecz biorąc, chińska marynarka wojenna rozwija się bardzo szybko czerpiąc ze wzorców zachodnich oraz w niektórych dziedzinach opracowując własne unikalne rozwiązania.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/okret-wojenny-hms-lancaster-udaremnia-przemyt-duzej-ilosci-narkoptykow/
Wyzwania i Perspektywy: Przyszłość Chińskiej Marynarki Wojennej
Jak podaje „South China Morning Post”, Type-003 Fujian ma wejść do służby w 2025 roku. Zgodnie z deklaracjami ChRL, siły zbrojne tego kraju mają przejść pełną modernizację do 2035 r., stając się jednym z czołowych wojsk na świecie. Lider Chin, Xi Jinping, podkreśla potrzebę „odrodzenia chińskiego narodu” z celem przywrócenia Tajwanu. Chociaż Pekin preferuje pokojowe środki, nie wyklucza użycia siły.
Jednym z głównych wyzwań, przed jakimi stoi chińska marynarka wojenna, są braki kadrowe, zwłaszcza wśród wysoko wykwalifikowanych pilotów. Dlatego tak duży nacisk kładziony jest na rekrutację i szkolenie nowych pilotów, którzy będą obsługiwać nowoczesne technologie, takie jak Typ-003 Fujian. Wzmożone działania w tym zakresie są odpowiedzią na potrzeby rosnącej floty i ambicje globalne Chin.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











