Branża LNG: Strategiczna inwestycja Mitsubishi Corp w MidOcean Energy

MidOcean Energy („MidOcean”), spółka o zasięgu globalnym działająca w branży LNG, założona i zarządzana przez EIG, czołowy instytucjonalny podmiot inwestujący w ogólnoświatowy sektor energii i infrastruktury, ogłosiła pozyskanie strategicznej inwestycji od Mitsubishi Corporation. Ten strategiczny ruch ma na celu przyspieszenie realizacji wizji MidOcean: budowy rozpoznawalnego na świecie przedsiębiorstwa specjalizującego się w LNG, które wyróżnia się wysoką jakością i zróżnicowaniem swojej oferty.
Od ponad pół wieku Mitsubishi Corporation aktywnie kształtuje rynek LNG, realizując inwestycje w dwunastu projektach rozsianych po ośmiu krajach. Ich najnowsza współpraca z MidOcean Energy podkreśla zobowiązanie obu organizacji do wspierania sektora LNG i jego kluczowej roli w globalnej transformacji energetycznej. Mitsubishi Corporation dąży do rozwoju swojej działalności z myślą o budowaniu społeczeństwa neutralnego w zakresie emisji CO2, będąc jednocześnie niezawodnym dostawcą energii i elastycznie odpowiadając na ewoluujące potrzeby klientów.
Ta inwestycja w MidOcean Energy, poszerza grono inwestorów tej firmy, wskazując na jej dynamiczny rozwój od momentu założenia w 2022 roku. Ostatnio MidOcean ogłosiło również zakończenie transakcji zakupu udziałów od Tokyo Gas w ramach portfela zintegrowanych australijskich projektów LNG, co stanowi kolejny krok w kierunku umocnienia swojej pozycji na globalnym rynku LNG.
Czytaj więcej o wzroście sprzedaży LNG małej skali przez Grupę ORLEN
EIG to czołowy instytucjonalny podmiot inwestujący w ogólnoświatowy sektor energii i infrastruktury z zarządzanym majątkiem wynoszącym 22,9 mld USD na koniec 2023 roku. Specjalizując się w prywatnych inwestycjach infrastrukturalnych na całym świecie, EIG ma za sobą 41 lat doświadczenia, podczas których zainwestował ponad 47,1 mld USD, wspierając ponad 405 projektów i przedsiębiorstw w 42 krajach. Firma obsługuje szeroką gamę klientów, w tym czołowe fundusze emerytalne, ubezpieczeniowe, wieczyste oraz fundacje i państwowe fundusze majątkowe z USA, Azji i Europy. EIG ma siedzibę w Waszyngtonie i biura w Houston, Londynie, Sydney, Rio de Janeiro, Hongkongu oraz Seulu.
MidOcean Energy, należąca do EIG, aktywnie działa w branży LNG, dążąc do budowy zróżnicowanego, odpornego na zmiany rynkowe globalnego portfela LNG. Odpowiada to przekonaniu EIG, że LNG jest kluczowym elementem w transformacji energetycznej i ważnym zasobem w kontekście geopolitycznym. Na czele MidOcean stoi De la Rey Venter, posiadający 26 lat doświadczenia w branży, w tym jako globalny dyrektor ds. LNG w Shell Plc, co gwarantuje firmie solidne kierownictwo i wizję rozwoju.
Mitsubishi Corporation to wielobranżowa korporacja działająca pod egidą ośmiu specjalistycznych grup: Energia Środowiskowa, Rozwiązania Materiałowe, Zasoby Mineralne, Rozwój Miejski i Infrastruktura, Mobilność, Przemysł Spożywczy, Tworzenie Inteligentnego Życia oraz Rozwiązania Energetyczne, co odzwierciedla jej szerokie spektrum działalności na całym świecie.
Źródło: MediaRoom/PAP

Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

Silny sztorm na Bałtyku poważnie zakłócił poświąteczne powroty ze Skandynawii. Odwołane połączenia promowe ze Szwecji do Polski zatrzymały promy w portach, krzyżując plany setek pasażerów i przypominając, że na Bałtyku to pogoda wciąż dyktuje warunki.
W artykule
Jednostki pozostały w portach z uwagi na warunki meteorologiczne uniemożliwiające bezpieczne wyjście w morze – obowiązujące przepisy portowe precyzyjnie określają maksymalne dopuszczalne warunki wejścia i wyjścia z portu.
Warunki pogodowe i wstrzymanie żeglugi promowej w szwedzkich portach
Zawieszenie połączeń objęło między innymi kursy z Nynäshamn w rejonie Sztokholmu do Gdańska oraz ruch promowy na Gotlandię. W wielu przypadkach były to połączenia o pełnym obłożeniu, co dodatkowo spotęgowało skalę problemu. Pasażerowie zmuszeni zostali do oczekiwania na poprawę pogody lub poszukiwania alternatywnych dróg powrotu.
Szwedzki instytut meteorologiczny SMHI informował o wietrze osiągającym w porywach do 12B, któremu towarzyszyły intensywne opady śniegu. Oznacza nie tylko bardzo wysoką falę na otwartym morzu, lecz także istotne utrudnienia manewrowe w rejonach podejść portowych gdzie wpływ wiatru i fali ma silne oddziaływanie na zdolności manewrowe. W tych warunkach decyzje o wstrzymaniu żeglugi mają charakter rutynowy i wynikają z procedur bezpieczeństwa.
Paraliż komunikacyjny także na lądzie
Skutki sztormu nie ograniczyły się do żeglugi. Szwedzki Urząd ds. Transportu zamknął most w Sundsvall, a koleje państwowe SJ odwołały połączenia kolejowe między północnymi kurortami narciarskimi a Sztokholmem. Na północy kraju kilkanaście tysięcy gospodarstw domowych pozostało bez dostaw energii elektrycznej. Władze apelowały o unikanie podróży do czasu ustabilizowania się sytuacji.
Bałtyk przypomina o swojej naturze
Choć współczesna żegluga dysponuje zaawansowanymi systemami prognozowania pogody i nowoczesnymi jednostkami, Bałtyk regularnie przypomina, że pozostaje akwenem wymagającym respektu. W tym kontekście warto przywołać katastrofę Heweliusza z 1993 roku, która do dziś funkcjonuje w branżowej pamięci jako symbol lekceważenia w zakresie przygotowania jednostki, jej kondycji jak i decyzji wynikających z ograniczeń narzucanych przez morze i pogodę.
Jak wielokrotnie podkreślałem na łamach Portalu Stoczniowego, była to tragedia będąca skutkiem kumulacji błędnych decyzji po stronie armatora, kapitanatu oraz dowództwa, podejmowanych w czasie zmian konstrukcyjnych, decyzji o wyjściu i w samych warunkach sztormowych, które od pewnego momentu nie dawały promowi żadnych realnych szans na bezpieczne zakończenie żeglugi.










