Branża promowa: Kluczowe innowacje i wydarzenia

Rozwijająca się dynamicznie branża promowa przywitała kolejny etap postępu technologicznego i operacyjnego, skupiając uwagę na kluczowych osiągnięciach i wydarzeniach minionego tygodnia. Przegląd promowy podsumowuje najistotniejsze momenty, które zdefiniowały tempo i kierunek zmian w sektorze.
W artykule
Wodowanie pierwszego promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowej
31 października na terenie prestiżowej Gdańskiej Stoczni Remontowej miało miejsce wodowanie nowego kadłuba promu w ramach ambitnego projektu Unity Line. Tym wydarzeniem polska branża promowa wzbogaciła się o kolejny, monumentalny element floty, który po serii intensywnych prac wykończeniowych, przeznaczony będzie do obsługi tras pasażerskich i cargo między Świnoujściem a Ystad. Wszechstronność i zaawansowane funkcje nowej jednostki, takie jak dual-fuel zasilanie (LNG i Diesel), zwiastują przyszłość napełnioną innowacją i efektywnością operacyjną.
Dokładnie rok temu, w październiku 2022 roku, odbyło się symboliczne pierwsze cięcie blach, oznaczające początek prac nad nową jednostką. Zaowocowało to realizacją umowy, która została sfinalizowana 26 listopada 2021 r., zobowiązującej stocznię do stworzenia trzech innowacyjnych promów dla spółki Polskie Promy, będącej pod skrzydłami Skarbu Państwa. Dwie z tych jednostek będą dumnie prezentować barwy Unity Line, będącej częścią Polskiej Żeglugi Morskiej, podczas gdy trzeci prom zostanie włączony do floty PŻB. Ciekawostką dla polskiej branży promowej jest dodatkowy list intencyjny, który otwiera drzwi do potencjalnej budowy kolejnej, czwartej jednostki.
Nowe promy stawiają na zaawansowane technologie i będą wyróżniać się na tle innych jednostek Bałtyku. Napęd będą stanowiły cztery silniki, które wykorzystują skroplony gaz ziemny (LNG) wspierane dodatkowo energią bateryjną w konfiguracji hybrydowej. Co więcej, klasyczne śruby napędowe ustąpią miejsca nowoczesnym rozwiązaniom – każdy z promów będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dodatkowo dwa stery strumieniowe na dziobie, gwarantujące precyzyjność i efektywność podczas manewrów portowych.
Parametry tych jednostek naprawdę robią wrażenie. Każdy z promów będzie mierzył 195,6 m w długości i 32,2 m w szerokości. Ich linia ładunkowa rozciągnie się na imponujące 4100 m, a zdolność do osiągnięcia prędkości to aż 19 węzłów. Na pokładzie jednostki będzie miejsce dla 400 pasażerów oraz 50-osobowej załogi. Prom ma zostać oddany do użytku na przełomie 2024/25 roku.
Ekologiczna rewolucja DFDS
Duńska branża promowa, reprezentowana przez spółkę DFDS, ujawniła ambitne plany dotyczące ekologicznej przyszłości swojej działalności w rejonie kanału La Manche. Firma, w reakcji na rosnące wyzwania ekologiczne, zamierza przyspieszyć proces dekarbonizacji, angażując się w projekt wprowadzenia floty napędzanej energią elektryczną. Kluczowe dla tej inicjatywy okazały się rozmowy Torbena Carlsena, lidera DFDS, z francuskim ministrem Oliverem Bechtem. W ramach tych zaawansowanych strategii, DFDS planuje intensywne inwestycje w innowacje, zwłaszcza w wschodniej części kanału La Manche. Wizja firmy nie ogranicza się jedynie do lokalnych działań – chce ona osiągnąć redukcję emisji CO2 o 45% do 2030 r., dążąc jednocześnie do pełnej neutralności węglowej do 2050 r. Zdecydowane kroki DFDS podkreślają ich zaangażowanie w realizację celów zrównoważonego rozwoju na skalę globalną.
Incydent z promem TT-Line u wybrzeży Szwecji
Dalsza część przeglądu koncentruje się na problemach TT-Line, gdzie niefortunne zdarzenie przy wybrzeżach Szwecji skupiło uwagę branży na kwestiach bezpieczeństwa i odpowiedzialności operacyjnej. W ubiegły weekend, nieopodal wybrzeży Szwecji, doszło do wypadku z udziałem promu TT-Line. Podczas kursu do Karlshamn, jednostka Marco Polo weszła na mieliznę. Na statku w chwili zdarzenia przebywało 41 pasażerów i 30 członków załogi. Zderzenie spowodowało uszkodzenie kadłuba oraz wyciek paliwa, co wymusiło ewakuację wszystkich osób z pokładu jednostki. Na szczęście żadna z osób nie doznała obrażeń. Śledztwo w sprawie okoliczności tego wypadku jest w toku. Dwaj członkowie załogi zostali początkowo oskarżeni o naruszenie procedur.
Marco Polo, zbudowany w 1993 r. w Holandii, jest w stanie przewieźć 215 pasażerów. Posiada również trzy pokłady do transportu pojazdów z łączną powierzchnią ładunkową 1780 metrów. Statek ten dołączył do floty TT-Line kilka lat temu, będąc wcześniej własnością grupy Onorato Armatori. Analiza i wyjaśnianie okoliczności tego incydentu zostaną przeprowadzone z największą starannością, podkreślając priorytet branży w kierowaniu bezpiecznych i niezawodnych operacji.
Strategiczna sprzedaż udziałów w Smyril Line przez rząd Wysp Owczych
Decyzje podjęte na arenie światowej mają wpływ na kształtowanie przyszłości transportu promowego. Zwracając uwagę na Wyspy Owcze, obserwujemy strategiczne ruchy w branży promowej, skupiające się na decyzji władz Wysp Owczych o zbyciu swojego udziału w firmie Smyril Line, znanym przewoźniku promowym łączącym Danię, Wyspy Owcze oraz Islandię. Wycofanie się z posiadania 16,23% udziałów w tej firmie jest planowane na koniec listopada tego roku. Szacunkowa wartość tej transakcji to około 80 milionów koron Wysp Owczych, co w przybliżeniu równa się 10,7 miliona euro. Smyril Line, założona w 1983 roku, posiada bogatą historię przewozów, w tym również do Norwegii i Wielkiej Brytanii. Ich flagowy prom, Norröna, jest również ważnym elementem dla przewozów pasażerskich.
Ten wszechstronny przegląd prezentuje esencję ważnych inicjatyw, sukcesów i wyzwań w branży promowej, ukazując głębszą perspektywę kierunków i priorytetów sektora w kontekście przyszłych potencjałów i barier.
Autor: Mariusz Dasiewicz/PromySKAT

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest budowa jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł stoczniowy potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
Jak wskazano na stronie Seatech Engineering, wybór biura projektowego poprzedziły prace nad koncepcją jednostki, ukierunkowane na dostosowanie jej do potrzeb IMGW. Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, zwrócił uwagę, że połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, odniósł się do specyfiki projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Zwrócono uwagę na konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, co ma kluczowe znaczenie przy tego typu jednostkach wrażliwych na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











