9 czerwca br. chorwacka stocznia Brodosplit zwodowała kadłub wycieczkowca polarnego, a kilka dni później ogłosiła pozyskanie kontraktu na budowę kolejnej takiej jednostki.
Statek, którego kadłub zwodowała stocznia Brodosplit, będzie mierzył 107,6 m długości i 17,6 m szerokości. Według zapowiedzi stoczni, będzie to jednostka szóstej klasy polarnej (PC 6) i otrzyma nazwę Hondius. To pierwsza na świecie jednostka pasażerska, która spełni wymagania rejestracyjne Lloyda dla szóstej klasy polarnej. Statek będzie pływał z prędkością 15 węzłów. Stocznia podała w komunikacie, że zapewnią ją dwa silniki o łącznej mocy 4 260 kW. Statek zamówiła firma Polar Expeditions Inc., ale jednostka ostatecznie trafi do Oceanwide Expeditions. Stępkę pod kadłub położono w grudniu ub.r.
Statek ten jest budowany w ramach nowego modelu finansowego wdrażanego przez Brodosplit. Polega on na tym, że jednostka pozostaje własnością stoczni, a klient korzysta z długoterminowego czarteru. Umowa czarterowa zawiera jednak możliwość zakupu statku przez klienta w dowolnym momencie.
Zobacz też: Francuzi wysuwają peryskop. Naval Group „pitchuje” Polsce swoje okręty podwodne.
Stocznia podała, że jednostka zabierze na pokład 196 pasażerów, do których dyspozycji będzie 85 kabin, oraz 70 członków załogi. W pierwszy rejs ma wyruszyć w przyszłym roku. Jeszcze w 2017 r. stocznia podawała, że jednostka zadebiutuje w marcu 2018 r., ale ostatnio poinformowała, że jednak będzie to czerwiec.
Kilka dni po wodowaniu, 12 czerwca br., stocznia poinformowała, że zdobyła kolejny kontrakt na budowę wycieczkowca polarnego. Zamówiła go firma Quark Expediotions, która specjalizuje się w organizacji turystycznych wypraw komercyjnych na Antarktydę oraz do Arktyki.
Stocznia Brodosplit buduje kolejny wycieczkowiec polarny. Wizualizacja LGM Marine.
Stocznia podkreśla, że będzie to następny statek szóstej klasy polarnej. Jednostka będzie mierzyć 128 m długości oraz 21,5 m szerokości. Na pokład zabierze 200 pasażerów oraz 116 marynarzy i pracowników obsługi. Pasażerowie będą mogli skorzystać z zakwaterowania w 103 luksusowo wyposażonych kabinach. Statek napędzą cztery silniki dieslowo-elektryczne, które łącznie wytworzą moc 4,4 tys. kW i umożliwią jednostce pływanie z prędkością 16 węzłów. Projekt statku przygotowało norweskie biuro projektowe LMG Marine. Harmonogram prac zakłada, że statek wyruszy w dziewiczy rejs w sezonie 2020/2021 i najpierw popłynie w okolicę Antarktydy.
Stocznia podkreśliła w komunikacie, że chorwacki rząd wydał gwarancje finansowe zabezpieczające budowę statku. Wprowadzenie rządowych gwarancji było warunkiem kupującego jednostkę, czyli firmy Quark Expediotions.
Chorwacka stocznia podkreśliła również, że 75 proc. elementów do budowy statku będzie pochodziło od krajowych producentów.
Podpis: łp
Więcej wiadomości o przemyśle stoczniowym – zobacz.