Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Chorwacka stocznia Brodosplit buduje dwa wycieczkowce polarne [VIDEO]

9 czerwca br. chorwacka stocznia Brodosplit zwodowała kadłub wycieczkowca polarnego, a kilka dni później ogłosiła pozyskanie kontraktu na budowę kolejnej takiej jednostki.

Statek, którego kadłub zwodowała stocznia Brodosplit, będzie mierzył 107,6 m długości i 17,6 m szerokości. Według zapowiedzi stoczni, będzie to jednostka szóstej klasy polarnej (PC 6) i otrzyma nazwę Hondius. To pierwsza na świecie jednostka pasażerska, która spełni wymagania rejestracyjne Lloyda dla szóstej klasy polarnej. Statek będzie pływał z prędkością 15 węzłów. Stocznia podała w komunikacie, że zapewnią ją dwa silniki o łącznej mocy 4 260 kW. Statek zamówiła firma Polar Expeditions Inc., ale jednostka ostatecznie trafi do Oceanwide Expeditions. Stępkę pod kadłub położono w grudniu ub.r.

Statek ten jest budowany w ramach nowego modelu finansowego wdrażanego przez Brodosplit. Polega on na tym, że jednostka pozostaje własnością stoczni, a klient korzysta z długoterminowego czarteru. Umowa czarterowa zawiera jednak możliwość zakupu statku przez klienta w dowolnym momencie.

Zobacz też: Francuzi wysuwają peryskop. Naval Group „pitchuje” Polsce swoje okręty podwodne.

Stocznia podała, że jednostka zabierze na pokład 196 pasażerów, do których dyspozycji będzie 85 kabin, oraz 70 członków załogi. W pierwszy rejs ma wyruszyć w przyszłym roku. Jeszcze w 2017 r. stocznia podawała, że jednostka zadebiutuje w marcu 2018 r., ale ostatnio poinformowała, że jednak będzie to czerwiec.

Kilka dni po wodowaniu, 12 czerwca br., stocznia poinformowała, że zdobyła kolejny kontrakt na budowę wycieczkowca polarnego. Zamówiła go firma Quark Expediotions, która specjalizuje się w organizacji turystycznych wypraw komercyjnych na Antarktydę oraz do Arktyki.

Stocznia Brodosplit buduje kolejny wycieczkowiec polarny. Wizualizacja LGM Marine.
Stocznia Brodosplit buduje kolejny wycieczkowiec polarny. Wizualizacja LGM Marine.

Stocznia podkreśla, że będzie to następny statek szóstej klasy polarnej. Jednostka będzie mierzyć 128 m długości oraz 21,5 m szerokości. Na pokład zabierze 200 pasażerów oraz 116 marynarzy i pracowników obsługi. Pasażerowie będą mogli skorzystać z zakwaterowania w 103 luksusowo wyposażonych kabinach. Statek napędzą cztery silniki dieslowo-elektryczne, które łącznie wytworzą moc 4,4 tys. kW i umożliwią jednostce pływanie z prędkością 16 węzłów. Projekt statku przygotowało norweskie biuro projektowe LMG Marine. Harmonogram prac zakłada, że statek wyruszy w dziewiczy rejs w sezonie 2020/2021 i najpierw popłynie w okolicę Antarktydy.

Stocznia podkreśliła w komunikacie, że chorwacki rząd wydał gwarancje finansowe zabezpieczające budowę statku. Wprowadzenie rządowych gwarancji było warunkiem kupującego jednostkę, czyli firmy Quark Expediotions.

Chorwacka stocznia podkreśliła również, że 75 proc. elementów do budowy statku będzie pochodziło od krajowych producentów.

Podpis: łp

Więcej wiadomości o przemyśle stoczniowym – zobacz.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.