Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej w działaniach ratowniczych

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, dzięki wyjątkowemu zaangażowaniu swoich załóg i skutecznemu wykorzystaniu śmigłowców Mi-14PŁ/R oraz W-3WARM Anakonda, odnosi sukcesy w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych.

Tylko w maju, załogi SAR przeprowadziły trzy akcje ratownicze, w tym ewakuację chorego pasażera promu oraz pracownika platformy morskiej. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, jako jedyna formacja lotnicza w Polsce, nieprzerwanie utrzymuje gotowość do prowadzenia działań ratowniczych nad obszarami morskimi.”

18 maja Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, dzięki załodze dyżurnej SAR z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie, przeprowadziła skuteczną akcję ratowniczą. Wykorzystując śmigłowiec Mi-14PŁ/R, udzielili pomocy pasażerowi promu HAMBURG, który został ewakuowany na ląd z powodu problemów zdrowotnych.

Czytaj wiecej: https://portalstoczniowy.pl/cwiczenie-ratunkowe-renegade-sarex-23/

Następnie, 20 maja, załogi SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, wzięły udział w dwóch akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Korzystając ze śmigłowca W-3WARM Anakonda, przeprowadzili poszukiwania w okolicach Nidzicy, a następnie ewakuowali pracownika platformy PETROBALTIC.

W trakcie akcji ratowniczej przeprowadzonej 18 maja, śmigłowiec Mi-14PŁ/R wzniósł się w powietrze z lotniska w Darłowie o godzinie 18.15, kierując się w stronę promu HAMBURG. O godzinie 18.58 poszkodowany został bezpiecznie przyjęty na pokład śmigłowca. Niewiele później, jednostka powietrzna wylądowała w Koszalinie, skąd chory został natychmiastowo przetransportowany do Szpitala Wojewódzkiego.

Dwa dni później, 20 maja, załoga dyżurna SAR z Gdyni-Babich Dołach przeprowadziła dwie akcje. Najpierw poszukiwano obiektu w okolicach Nidzicy, a później przetransportowano pracownika platformy PETROBALTIC do Szpitala św. Wojciecha w Gdańsku-Zaspie.

Te akcje ratownicze były koordynowane przez Centrum Operacji Morskich – Dowództwo Komponentu Morskiego, a ich dyżurnymi operacyjnymi byli kmdr ppor. Cezary Sławski oraz kmdr ppor. Łukasz Sułek.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/cwiczenie-formidable-shield-2023/

Od 27 lat lotnicy morscy przeprowadzili łącznie 758 akcji poszukiwawczo-ratowniczych, udzielając pomocy 400 osobom. W tym roku przeprowadzono już 13 takich akcji. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą, która ciągle jest gotowa do prowadzenia działań ratowniczych nad obszarami morskimi.

Załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie pełnią całodobowy dyżur SAR/ASAR. System ratownictwa jest wspierany przez załogę samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, która pełni całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Źródło: COM-DKM

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski