Brytyjski cios w przemyt: Konfiskata 5,7 tony kokainy

Wielka Brytania odnotowuje historyczny sukces w walce z międzynarodowym przemytem narkotyków, udaremniając przemyt rekordowej ilości 5,7 tony kokainy ukrytej w przesyłce z bananami. Operacja, przeprowadzona przez Brytyjską Narodową Agencję ds. Przestępczości (NCA), ujawnia skuteczność międzynarodowej współpracy w zwalczaniu globalnej sieci przestępczości narkotykowej.

W wyjątkowym przejawie determinacji i współpracy międzynarodowej, Wielka Brytania osiąga historyczny sukces w zwalczaniu przemytu narkotyków. Brytyjska Narodowa Agencja ds. Przestępczości (NCA) ogłosiła największą w historii konfiskatę narkotyków na terenie kraju, udaremniając próbę przemycenia 5,7 tony kokainy. Narkotyki, ukryte w kontenerze wśród kartonów z bananami z Ameryki Południowej, zostały przechwycone w porcie Southampton 8 lutego, co stanowi nowy, rekordowy poziom efektywności w działaniach przeciwko przemytowi na skalę międzynarodową.

Operacja, zainicjowana przez NCA National Crime Agency , ukazuje nie tylko skalę i złożoność globalnej sieci przemytu, ale także wyrafinowane metody stosowane przez przemytników. Dzięki błyskotliwemu połączeniu wywiadu operacyjnego i współpracy międzynarodowej, funkcjonariusze zdołali zidentyfikować i oznaczyć przesyłkę do szczegółowej kontroli. Wskazuje to na rosnącą rolę danych wywiadowczych i technologii w modernizacji działań przeciwko sieciom przestępczym.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kolumbijska-marynarka-wojenna-przechwycila-na-pacyfiku-lodz-podwodna-z-kokaina/

Mimo że przesyłka miała trafić do do portu w Hamburgu, nie ulega wątpliwości, iż znaczna część przechwyconych narkotyków znalazłaby drogę powrotną do Wielkiej Brytanii, gdzie byłyby dystrybuowane przez miejscowe gangi przestępcze.

Znaczenie tej operacji wykracza poza samą konfiskatę. NCA szacuje, że uliczna wartość przechwyconej kokainy to około 570 mln dolarów, co daje do zrozumienia ogromne finansowe uderzenie w struktury przestępcze. W obliczu gwałtownego wzrostu przemocy związanej z handlem narkotykami, sukces ten stanowi istotny krok w kierunku osłabienia brutalnych gangów i ochrony społeczności przed konsekwencjami zdrowotnymi i społecznymi związanymi z konsumpcją narkotyków.

Podczas gdy operacja ta rzuca światło na „przemysłową skalę” przemytu narkotyków, nie zapominajmy o roli mniejszych graczy. Niedawne zatrzymanie łodzi rybackiej przewożącej 200 kilogramów ketaminy przez kanał La Manche jest przypomnieniem o ciągłej potrzebie czujności i adaptacji metod zwalczania przemytu.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.