Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

C. Hartwig Gdynia, jedna z wiodących firm spedycyjnych w Polsce, działająca od listopada 2021 roku w ramach globalnej Grupy Rhenus, przejęła Dział Air & Ocean Poland ze struktur Rhenus Logistics S.A. Oznacza to, że gdyński spedytor odpowiada obecnie za wszystkie zlecenia w obrębie spedycji lotniczej i morskiej, realizowane wcześniej przez firmę Rhenus na rzecz klientów w Polsce.
Włączenie Rhenus Air & Ocean Poland w struktury C. Hartwig Gdynia pozwoli na osiągnięcie korzystnej dla klientów synergii doświadczeń, wiedzy i kompetencji obydwu zespołów.
– Najważniejszą informacją dla klientów obsługiwanych wcześniej przez Rhenus Air & Ocean Poland jest to, że gwarantujemy kontynuację współpracy, dzięki czemu zabezpieczony jest nieprzerwany proces obsługi ich przesyłek. Dodatkową korzyścią dla dotychczasowych i nowych klientów będzie możliwość skorzystania ze znacznie szerszej oferty usług C. Hartwig Gdynia – mówi Karolina Świetlik, Kierownik Oddziału Warszawa C. Hartwig Gdynia, do którego dołączył dotychczasowy zespół Rhenus.
W portfolio usług oferowanych przez C. Hartwig Gdynia, które są teraz dostępne również dla dotychczasowych klientów Rhenus, są m.in. kompleksowe rozwiązania dla pełnych kontenerów oraz w ramach własnych, dedykowanych linii drobnicowych – zarówno w transporcie morskim, jak i z wykorzystaniem kolei transkontynentalnej. Dział usług lotniczych gdyńskiej spółki obsługuje przesyłki na lotniskach krajowych oraz w głównych hubach przeładunkowych Europy. C. Hartwig Gdynia specjalizuje się również w transportach ładunków ponadnormatywnych oraz masowych, które organizuje i obsługuje dedykowany zespół. Ofertę uzupełnia szeroki wachlarz usług, które firma może zaproponować we własnych magazynach i na placach przeładunkowych.
Przejęcie Rhenus Air & Ocean przez C. Hartwig Gdynia ma dodatkowy, istotny aspekt.
– Dzięki specjalistom Rhenus Air & Ocean, którzy dołączyli do C. Hartwig Gdynia, integracja naszej spółki w strukturach Grupy Rhenus przebiega sprawnie również na poziomie samych zespołów i ich współpracy. Naszym nadrzędnym, wspólnym celem jest zapewnienie klientom najwyższego standardu obsługi i dostępu do sprawnie świadczonych, kompleksowych usług – podsumowuje Krzysztof Klebba, Zastępca Dyrektora Spedycji Morskiej, odpowiedzialny za proces łączenia z ramienia C. Hartwig Gdynia.
Źródło: C. Hartwig Gdynia


30 listopada grupa aktywistów Greenpeace Australia Pacific przeprowadziła spektakularną akcję na podejściu do portu w Newcastle, gdzie wspięli się na masowiec BONNY ISLAND, na którego pokładzie znajdował się węgiel.
W artykule
Do incydentu doszło w rejonie wejścia do portu Newcastle, jednego z głównych punktów eksportowych australijskiego węgla. Trzech aktywistów Greenpeace przedostało się na pokład masowca, wykorzystując dostęp do łańcucha kotwicznego oraz konstrukcji burtowych. Obecność osób postronnych na części dziobowej jednostki uniemożliwiła jej normalne manewrowanie, natomiast równoległa blokada kajakami na torze podejściowym dodatkowo ograniczyła przestrzeń manewrową statku, co w praktyce całkowicie wstrzymało jego ruch.
Protest był częścią szerszej inicjatywy Rising Tide People’s Blockade, której uczestnicy domagają się wyznaczenia daty wygaszania eksportu paliw kopalnych oraz wstrzymania nowych projektów związanych z węglem i gazem.
Aktywiści rozwiesili na burcie masowca duży transparent z przesłaniem skierowanym do władz Australii: „Wycofywać węgiel i gaz”. Był to element blokady Rising Tide People’s Blockade, której uczestnicy domagają się wyznaczenia terminu odejścia od paliw kopalnych oraz wstrzymania zgód na nowe projekty związane z węglem i gazem.
Akcja zbiegła się w czasie z podpisaniem przez Australię Deklaracji z Belém podczas COP30 w Brazylii. Greenpeace podkreśla, że zobowiązania złożone na forum międzynarodowym pozostają w sprzeczności z utrzymywaniem wysokiego poziomu eksportu surowców energetycznych.
W proteście uczestniczyli także australijscy muzycy Oli i Louis Leimbach z zespołu Lime Cordiale. Według Oli’ego obecność artystów miała podkreślić, że ruch klimatyczny obejmuje różne środowiska społeczne. Zwrócił uwagę, że akcja Greenpeace stała się naturalnym przedłużeniem koncertu zorganizowanego w ramach Rising Tide, który zgromadził wielu zwolenników działań na rzecz ochrony klimatu.
Wśród osób, które wspięły się na pokład masowca, znalazła się również lekarka i aktywistka Greenpeace dr Elen O’Donnell. W swoim oświadczeniu wskazała na skutki katastrof klimatycznych obserwowane w pracy zawodowej oraz podkreśliła, że Australia jako trzeci największy eksporter paliw kopalnych na świecie ponosi szczególną odpowiedzialność za ich konsekwencje.
Skala protestu była na tyle duża, że lokalna policja zatrzymała ponad 140 osób płynących na kajakach i pontonach, które brały udział w blokadzie podejścia do portu, wśród nich również nieletnich. Organizatorzy określili działania jako „konieczne i pokojowe”, natomiast krytycy podkreślali rosnące ryzyko eskalacji oraz zakłócenia pracy największego portu węglowego świata.
Incydent w Newcastle wpisuje się w rosnącą liczbę protestów wymierzonych w infrastrukturę powiązaną z paliwami kopalnymi. Australia, mimo deklaracji składanych na arenie międzynarodowej, pozostaje jednym z głównych eksporterów węgla na rynki azjatyckie. Działania aktywistów pokazują, że presja społeczna na przyspieszenie transformacji energetycznej staje się coraz bardziej zauważalna.
Podobne napięcia pojawiają się także w innych regionach świata, gdzie troska o środowisko zderza się z realiami gospodarki oraz sytuacją na rynku pracy. Europejskie doświadczenia potwierdzają, jak trudne bywa pogodzenie ambitnych celów klimatycznych z rosnącymi kosztami życia. W Australii sytuacja pozostaje szczególnie złożona, ponieważ przemysł wydobywczy jest jednym z fundamentów lokalnych gospodarek.
„Chociaż zmiana klimatu dotknie najuboższych najmocniej, dla wielu z nich nie będzie jedynym ani największym zagrożeniem” – przypomniał niedawno Bill Gates, komentując tempo światowej transformacji energetycznej. Wskazał, że debata zbyt często koncentruje się wyłącznie na emisjach, pomijając kwestie społeczne takie jak dostęp do energii, ubóstwo czy brak możliwości rozwoju.
Jego zdaniem skuteczna polityka klimatyczna wymaga nie tylko redukcji emisji, lecz także inwestycji w rozwiązania poprawiające jakość życia. Zwrócił uwagę, że postęp technologiczny sprawił, iż globalne prognozy emisji są dziś mniej pesymistyczne niż dekadę temu.
Choć dla uczestników Rising Tide była to forma obywatelskiego sprzeciwu, wielu mieszkańców regionu oceniło akcję jako przykład radykalizmu uderzającego w lokalną gospodarkę i miejsca pracy. W debacie publicznej pojawiły się głosy, że blokowanie statków nie rozwiązuje żadnego z realnych problemów klimatycznych, natomiast wzmacnia napięcia społeczne.
Wydarzenia w Newcastle pokazały, że spór między aktywizmem klimatycznym a ekonomicznym fundamentem tego kraju pozostaje nierozstrzygnięty i z zapewne jeszcze będzie powracał w w takiej lub podobnej formie.