Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Firma Babcock miała przyjemność gościć w tym tygodniu w stoczni w Rosyth partnerów reprezentujących polski program budowy fregat pod kryptonimem „MIECZNIK” na uroczystości położenia stępki pod fregatę HMS Venturer. Wydarzenie to formalnie rozpoczęło brytyjski program budowy fregat typu 31 dla Royal Navy.
W marcu Babcock został wybrany dostawcą projektu platformy okrętowej oraz partnerem technologicznym do polskiego programu budowy fregat pod kryptonimem „MIECZNIK”. Prawdziwą przyjemnością było gościć naszych polskich partnerów na ceremonii położenia stępki w Rosyth, by mogli obserwować postępy w programie budowy brytyjskich fregat Typu 31.
Will Erith, Dyrektor Generalny Babcock Marine
Wielka Brytania, Indonezja, a teraz także Polska wybrały naszą fregatę Arrowhead 140 jako projekt bazowy dla swoich programów budowy fregat, a to wydarzenie dało naszym gościom z Polski możliwość zobaczenia wielu podobieństw pomiędzy brytyjskim i polskim programem „MIECZNIK”.
Polskiej delegacji w składzie Paweł Lulewicz, Prezes Zarządu PGZ Stocznia Wojenna, Marcin Ryngwelski, Prezes Zarządu Remontowa Shipbuilding oraz Dariusz Jaguszewski, Członek Zarządu Remontowa Shipbuilding, przewodniczył Cezary Cierzan, Dyrektor Programu Miecznik, reprezentujący Polską Grupę Zbrojeniową.
Konsorcjum PGZ-MIECZNIK zamierza ustanowić podobne do tych w Rosyth zdolności produkcyjne na rzecz budowy wielozadaniowych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Osiągniemy to poprzez budowę obiektów oraz implementację procesów i narzędzi IT wspomagających produkcję w stoczniach w Gdyni i Gdańsku. Przed położeniem stępki pod pierwszą polską fregatę, stocznie przejdą niezbędne prace modernizacyjne, korzystając też z doświadczeń naszych brytyjskich partnerów. Polscy stoczniowcy będą zatem pracować w nowoczesnych obiektach, czerpiąc rozwiązania Przemysłu 4.0, co pozwoli zoptymalizować procesy produkcyjne oraz przyniesie liczne korzyści dla lokalnej społeczności – wiele nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanych kadr.
Cezary Cierzan, Dyrektor Programu Miecznik
Jako przedstawiciel Konsorcjum PGZ-MIECZNIK chciałbym również pogratulować kolegom z Rosyth osiągnięcia tego ważnego kamienia milowego w terminowej budowie pierwszej jednostki. Liczę na dalszą owocną współpracę przy naszym programie i jestem przekonany, że wszystkie doświadczenia z budowy fregat dla RN w programie T31 ułatwią realizację naszego ambitnego planu dla Marynarki Wojennej RP.
Cezary Cierzan, Dyrektor Programu Miecznik
Źródło: Babcock International


W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM