Chińska energetyka zyska na wycofywaniu się zachodnich firm z Rosji 

Według analityków rynku, Chiny mogą skorzystać z obniżonych cen rosyjskich dostaw energii i możliwości inwestycyjnych, podczas gdy Zachód wycofuje się z rosyjskiej gospodarki. 

Chiny otworzyły swój rynek na cały import rosyjskiej pszenicy i oczekuje się, że będą nadal kupować rosyjską ropę naftową – potencjalnie z dyskontem w stosunku do światowych cen spot, które osiągnęły ekstremalny poziom. Dzięki temu chińscy rafinerzy mieliby dostęp do taniej ropy, podczas gdy świat zachodni stara się zapewnić sobie wysokokosztowe alternatywy.

Wyczuwając okazję, drobni inwestorzy detaliczni w Chinach podnieśli wartość akcji firm logistycznych do poziomu spekulacyjnego. Cena akcji Jinzhou Port, najbardziej wysuniętego na północ portu morskiego Chin i głównego punktu wejścia dla rosyjskich produktów, wzrosła prawie dwukrotnie w ciągu ostatniego tygodnia. 

„Chiny potrzebują dostaw energii, a Rosja może być zmuszona sprzedawać je tanio” – powiedział Hao Hong, szef działu badań w BOCOM International, w rozmowie z CNN. „Jeden ze starożytnych chińskich idiomów mówi, że kiedy dwie małże walczą, rybak odnosi korzyści”.

Chińskie przedsiębiorstwa państwowe mogą również wkroczyć do akcji, aby czerpać korzyści z hurtowego wycofywania się Zachodu z rosyjskiego przemysłu energetycznego. Bloomberg donosi, że kilka największych chińskich przedsiębiorstw państwowych – w tym państwowe koncerny naftowe CNPC i Sinopec – rozważają terminowe inwestycje w spółki rosyjskie, choć rozmowy te są jeszcze wstępne. Większość europejskich i amerykańskich firm od dawna obecnych w Rosji – takich jak Exxon, Equinor, Shell i Wintershall Dea – ogłosiło plany zakończenia działalności w tym kraju z powodu trwającej inwazji na Ukrainę. 

Chińscy operatorzy tankowców mogą również skorzystać na większym udziale w rosyjskim handlu, ponieważ zachodni armatorzy opuszczają rosyjskie porty. „Uważamy, że może dojść do sytuacji, w której rosyjskie baryłki będą przewożone wyłącznie przez tankowce powiązane z Rosją lub z Chinami” – powiedział makler BRS Group we wtorkowej nocie rynkowej. 

Autor: MD

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.