„Dagens Nyheter” ujawnia, że kampania PR utorowała drogę gazociągowi Nord Stream 

Intensywna kampania PR, w którą zaangażowani byli czołowi gracze rekrutowani bezpośrednio ze szwedzkich urzędów państwowych oraz świata biznesu, utorowała drogę do wydania zgody przez Szwecję na budowę gazociągu Nord Stream – pisze w poniedziałek „Dagens Nyheter”.
Sztokholmski dziennik podkreśla, że spółka Nord Stream przed uzyskaniem pozwolenia na budowę wynajęła trzy agencje PR: Hallvarsson & Halvarsson, JKL oraz Hill & Knowlton, a także zatrudniła Dana Svanella, rzecznika kilku socjaldemokratycznych ministrów oraz byłego premiera Szwecji Goerana Perssona.
Ponadto Nord Stream pozyskał współpracowniczkę ministra rolnictwa Torę Leifland Holmstroem, a także poprzez agencję PR, byłą doradczynię premiera Fredrika Reinfeldta, Ulrikę Schenstroem. Natomiast ze świata biznesu rosyjsko-niemiecki inwestor zrekrutował Larsa O. Groenstedta, byłego prezesa banku Handelsbanken, a także członka władz telewizji publicznej SVT.
„Dagens Nyheter” przypomina, że Nord Stream przekazał 100 mln koron (ok. 9,1 mln euro) darowizny na różnego rodzaju projekty na Gotlandii, aby móc budować pierwszą nitkę gazociągu z portu Slite na wschodzie wyspy. Naukowiec, który wskazywał negatywne oddziaływanie inwestycji na ptaki otrzymał od Nord Stream 20 mln koron (1,84 mln euro) dotacji na badania.
Źródło: PAP

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











