Damen wybiera Leonardo do wyposażenia nowych fregat niemieckiej marynarki wojennej

Systemy obrony morskiej Leonardo OTO 127/64 Light Weight (LW) Vulcano zostały wybrane przez Damen do wyposażenia nowych czterech fregat F126 niemieckiej marynarki wojennej z opcją na dwa dodatkowe okręty. Ponadto umowa obejmuje usługi wsparcia dla czynności związanych z utrzymaniem systemu, symulatory do szkolenia załóg oraz czynności pokładowe w związku z integracją i uruchomieniem systemu.

Armata morska OTO 127/64 LW Vulcano jest zaawansowanym technologicznie i w pełni zdigitalizowanym systemem, który zapewnia stałe wsparcie operatorom i pokładowemu systemowi zarządzania walką przy obliczaniu możliwości strzeleckich dla planowanego zadania. Unikalna na skalę międzynarodową armata 127/64 LW Vulcano firmy Leonardo może wykorzystywać zarówno standardową amunicję 127 mm, jak i oba warianty amunicji Vulcano 127 mm: Guided Long Range (GLR) i Ballistic Extended Range (BER). Armata zwiększa zdolności obronne jednostki morskiej do 85 km zachowując precyzję celności.

Nowa umowa opiera się na długotrwałym strategicznym partnerstwie między firmą Leonardo – która prowadzi szeroką działalność na rynku niemieckim, w tym posiada spółkę zależną Leonardo Germany GmbH, z zakładem produkcyjnym w Neuss – i niemiecką marynarką wojenną. Systemy obrony morskiej Leonardo są już na wyposażeniu różnych okrętów niemieckiej marynarki wojennej, w tym fregat typu Badenia-Wirtembergia, które są również wyposażone w system uzbrojenia Vulcano strzelający amunicją Vulcano OTO 127/64 LW.

Hein van Ameijden, dyrektor zarządzający Damen Naval, mówi: „Projekt F126 rozwija się z pełną prędkością i przy godnej zaufania współpracy z władzami niemieckimi. Leonardo jest idealnym partnerem dla naszej misji dostarczenia co najmniej czterech najnowocześniejszych fregat dla niemieckiej marynarki wojennej. F126 ustanowi nowe standardy dotyczące modułowości i zdolności, a system obrony morskiej Leonardo stanowi ważny wkład.”

W domenie morskiej Leonardo kontynuuje umacnianie swoich strategicznych relacji zarówno ze stocznią Damen Naval, jak i niderlandzką marynarką wojenną (Royal Netherlands Navy). Niderlandzkie Ministerstwo Obrony wybrało już armaty morskie 127/64 LW Vulcano wraz z automatycznym systemem ładowania (Automatic Ammunition Handling System – AAHS) dla amunicji standardowej i Vulcano, w celu zmodernizowania czterech wysoce zaawansowanych fregat wielozadaniowych typu De Zeven Provinciën.

Damen Naval wraz ze swoimi partnerami Blohm+Voss i Thales buduje obecnie cztery fregaty typu F126. 
W 2020 roku stocznia Damen Naval została zwycięzcą europejskiego przetargu. Kontrakt obejmuje dostawę początkowo czterech okrętów w latach 2028-2031 lecz z uzgodnioną opcją na ewentualną dostawę dwóch kolejnych okrętów po 2032 roku. Wszystkie prace konstrukcyjne będą realizowane w całości w Niemczech w stoczniach w Kilonii, Hamburgu i Wolgast.

Źródło: Leonardo

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna