Damen wybiera Leonardo do wyposażenia nowych fregat niemieckiej marynarki wojennej

Systemy obrony morskiej Leonardo OTO 127/64 Light Weight (LW) Vulcano zostały wybrane przez Damen do wyposażenia nowych czterech fregat F126 niemieckiej marynarki wojennej z opcją na dwa dodatkowe okręty. Ponadto umowa obejmuje usługi wsparcia dla czynności związanych z utrzymaniem systemu, symulatory do szkolenia załóg oraz czynności pokładowe w związku z integracją i uruchomieniem systemu.
Armata morska OTO 127/64 LW Vulcano jest zaawansowanym technologicznie i w pełni zdigitalizowanym systemem, który zapewnia stałe wsparcie operatorom i pokładowemu systemowi zarządzania walką przy obliczaniu możliwości strzeleckich dla planowanego zadania. Unikalna na skalę międzynarodową armata 127/64 LW Vulcano firmy Leonardo może wykorzystywać zarówno standardową amunicję 127 mm, jak i oba warianty amunicji Vulcano 127 mm: Guided Long Range (GLR) i Ballistic Extended Range (BER). Armata zwiększa zdolności obronne jednostki morskiej do 85 km zachowując precyzję celności.
Nowa umowa opiera się na długotrwałym strategicznym partnerstwie między firmą Leonardo – która prowadzi szeroką działalność na rynku niemieckim, w tym posiada spółkę zależną Leonardo Germany GmbH, z zakładem produkcyjnym w Neuss – i niemiecką marynarką wojenną. Systemy obrony morskiej Leonardo są już na wyposażeniu różnych okrętów niemieckiej marynarki wojennej, w tym fregat typu Badenia-Wirtembergia, które są również wyposażone w system uzbrojenia Vulcano strzelający amunicją Vulcano OTO 127/64 LW.

Hein van Ameijden, dyrektor zarządzający Damen Naval, mówi: „Projekt F126 rozwija się z pełną prędkością i przy godnej zaufania współpracy z władzami niemieckimi. Leonardo jest idealnym partnerem dla naszej misji dostarczenia co najmniej czterech najnowocześniejszych fregat dla niemieckiej marynarki wojennej. F126 ustanowi nowe standardy dotyczące modułowości i zdolności, a system obrony morskiej Leonardo stanowi ważny wkład.”
W domenie morskiej Leonardo kontynuuje umacnianie swoich strategicznych relacji zarówno ze stocznią Damen Naval, jak i niderlandzką marynarką wojenną (Royal Netherlands Navy). Niderlandzkie Ministerstwo Obrony wybrało już armaty morskie 127/64 LW Vulcano wraz z automatycznym systemem ładowania (Automatic Ammunition Handling System – AAHS) dla amunicji standardowej i Vulcano, w celu zmodernizowania czterech wysoce zaawansowanych fregat wielozadaniowych typu De Zeven Provinciën.
Damen Naval wraz ze swoimi partnerami Blohm+Voss i Thales buduje obecnie cztery fregaty typu F126.
W 2020 roku stocznia Damen Naval została zwycięzcą europejskiego przetargu. Kontrakt obejmuje dostawę początkowo czterech okrętów w latach 2028-2031 lecz z uzgodnioną opcją na ewentualną dostawę dwóch kolejnych okrętów po 2032 roku. Wszystkie prace konstrukcyjne będą realizowane w całości w Niemczech w stoczniach w Kilonii, Hamburgu i Wolgast.
Źródło: Leonardo

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











