Debata na PG o bezpieczeństwie krytycznej infrastruktury morskiej na Bałtyku 

13 października 2022 r. na Dziedzińcu im. Jana Heweliusza Politechniki Gdańskiej odbyła się debata ekspercka dotycząca zagadnień związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej na polskiej części Morza Bałtyckiego. Debatę poprzedziło wystąpienie Marcina Ociepy, wiceministra MON.
Spotkanie reprezentantów polskiej branży zbrojeniowej – w tym przedstawicieli wojska, przemysłu i środowiska naukowego – rozpoczęło się od wystąpienia wiceministra Marcina Ociepy (Ministerstwo Obrony Narodowej), pt. „Świat od nowa. Wnioski z rosyjskiej agresji na Ukrainę dla polskiej polityki zagranicznej i obronnej”. Poruszył w nim zagadnienia związane z aktualną sytuacją geopolityczną i możliwymi konsekwencjami zarówno dla Polski, jak również Europy i świata.
Po wystąpieniu ministra rozpoczęła się debata ekspercka pt. „Bezpieczeństwo krytycznej infrastruktury morskiej na polskich wodach Bałtyku”, w której udział wzięli: prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, kmdr ppor. rez. Aleksander Gierkowski (WIMIO PG), Cezary Cierzan, dyrektor programu „Miecznik” (Polska Grupa Zbrojeniowa), Monika Kozakiewicz, prezeska Stoczni Remontowej „Nauta” oraz Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stocznia Wojenna i Marcin Wiśniewski (OBR CTM).
Moderatorem debaty był Paweł Zariczny, dyrektor Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności Politechniki Gdańskiej*, które było gospodarzem wydarzenia. Podczas dyskusji eksperci wskazywali m.in. na szczególną rolę środowiska naukowego zarówno w aspekcie pracy nad zapewnieniem bezpieczeństwa istniejącej infrastruktury, jak również w aspekcie opracowywania innowacyjnych i nowoczesnych technologii militarnych, które mogą znaleźć zastosowanie na polskich wodach Bałtyku w przyszłości.
CTBO jest ogólnouczelnianym, interdyscyplinarnym centrum badawczo-rozwojowym, a jego celem jest koordynowanie i nadzorowanie działalności badawczej, produkcyjnej, usługowej i handlowej w zakresie technologii bezpieczeństwa i obronności oraz wytwarzania i obrotu wyrobami i technologiami m.in. o przeznaczeniu wojskowym.
Źródło: Politechnika Gdańska

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









