Diehl Defence otrzymał kontrakt na produkcję pocisku przeciwokrętowego RBS15 

Bułgarska marynarka wojenna będzie ósmym użytkownikiem tej rodziny pocisków, dołączając do Niemiec, Polski, Szwecji, Finlandii, Algierii, Tajlandii i Chorwacji.

Bułgarskie Ministerstwo Obrony przyznało Diehl Defence kontrakt na pociski przeciwokrętowe typu RBS15, mające być główne uzbrojeniem najnowszych okrętów bułgarskiej Marynarki Wojennej czyli typu MMPV (Multi Mission Patrol Vessel). MMPV są budowane w Bułgarii przez MTG Dolphin JSC będące podwykonawcą NVL Group. Bułgaria podpisała w listopadzie umowę z niemiecką stocznią Luerssen na budowę dwóch wielozadaniowych modułowych okrętów patrolowych (MMPV) o wartości 984 mln BGN (lewów) czyli ok. 593 mln USD.

Oparte na projekcie Lürssen OPV-90, jednostki budowane w ramach tego projektu będą miały 90 m długości szerokość 13,5 metra i i wyporność 2300 t. Ich uzbrojenie ma się składać z armaty kalibru 76 mm, czterech pocisków przeciwokrętowych, ośmiu rakiet przeciwlotniczych VL-MICA w wyrzutniach VLS, systemu artyleryjskiego Rheinmetall Millenium oraz torped ZOP. Swój udział w programie ma Saab, który podpisał umowę z niemiecką firmą stoczniową Lürssen i otrzymał zamówienie na dostarczenie i integrację systemu bojowego dla nowych okrętów patrolowych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/saab-otrzymal-zamowienie-na-dodatkowe-systemy-double-eagle-sarov-%EF%BF%BC/

RBS15 (Robotsystem 15) to pocisk przeciwokrętowy dalekiego zasięgu. Wersja RBS 15 Mk. III ma możliwość atakowania również celów lądowych. Pocisk został opracowany przez szwedzką firmę Saab Bofors Dynamics. Rozwój RBS 15 Mk. III rozpoczął się w połowie lat dziewięćdziesiątych. W tej wersji główny nacisk położono na zwiększenie zasięgu (dzięki większej pojemności paliwa i nowemu paliwu zasięg zwiększono do około 200 km), poprawę dokładności (zintegrowany GPS) oraz możliwość wyboru celu priorytetowego, co poprawiło elastyczność systemu broni.

Głównym podwykonawcą w tym projekcie jest niemiecka firma Diehl Defence, który we współpracy ze szwedzkim partnerem, dostarcza RBS15 Mk III jako podstawowe uzbrojenie nowych korwet niemieckiej marynarki wojennej typu Braunschweig (K130).

Decyzja Bułgarii oznacza, że bałkańskie państwa NATO będą na Morzu Czarnym dysponować podobnym miksem (termolokacyjny NSM i radiolokacyjny RBS15 Mk III) pocisków przeciwokrętowych jak MW RP.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.