Umowa została podpisana na początku lutego i dotyczy produkcji w sumie 43 elementów dalb – 17 pali o długości do 41 m i 25 mniejszych części – nakładek na pale. Zleceniodawcą jest Arbeitsgemeinschaft GSWP Finkenwerder, której wspólnikami są: F+Z Baugesellschaft, AUG. PRIEN Bauunternehmung oraz Taucher Knoth. Kontrakt związany jest z rozbudową portu w Hamburg-Finkenwerder o miejsca postojowe dla dużych statków.
[powiazane1]
Dalby to stalowe rury, posadowione na dnie akwenu, wystające ponad powierzchnię wody i wykorzystywane m.in. jako uchwyt do cumowania. Konstrukcja i technologia produkcji dalb jest bardzo zbliżona do konstrukcji i technologii produkcji tzw. monopali wykorzystywanych przy budowie farm wiatrowych, a służących do posadowienia platformy pośredniej, wieży oraz turbiny wiatraka na dnie morza. Tym samym projekt ten idealnie wpisuje się w profil produkcji zakładu ST3 Offshore, wyspecjalizowanej w produkcji różnego rodzaju fundamentów do morskich farm wiatrowych. Wyposażenie fabryki sprawia, że szczecińska fabryka jest wyspecjalizowana w produkcji konstrukcji tego typu – pozwalają na to m.in. specjalistyczne maszyny i organizacja linii produkcyjnych – zwijarka blach czy tzw. growing line – specjalna linia produkcyjna z rolkami, na których dołącza się poszczególne kanki do siebie i tworzy wielometrowe konstrukcje rurowe.
Nad realizacją kontraktu czuwa doświadczony kierownik projektu, którego zadaniem jest nadzór nad wszystkimi etapami realizacji zamówienia – od zamówienia stali, poprzez czuwanie nad harmonogramem, organizacją transportu, odbiorami i dostawami zakontraktowanych konstrukcji.
Choć start produkcji planowany był na koniec marca, to realizacja kontraktu już się rozpoczęła. Było to możliwe dzięki aktywnemu nadzorowi nad realizacją projektu i zorganizowaniu dostaw pierwszych blach już w pierwszym tygodniu marca. Zamówione są już blachy dla całego kontraktu. Większość stali dla projektu pochodzi z polskich hut.
Produkcja rozpoczęła się od cięcia blach i przygotowania krawędzi do spawania. Następnie blachy zwijane będą w okręgi i zespawane w kanki. Po przetransportowaniu na growing line poszczególne kanki będą spawane ze sobą automatycznie łukiem krytym, by tworzyć kilkudziesięciometrowe dalby.
[powiazane2]
Pierwsze odbiory nakładek na pale zaplanowane są już na kwiecień. Nakładki przetransportowane zostaną następnie przez ST3 Offshore drogą lądową do miejsca, w którym zostaną wyposażone i pomalowane. Z kolei transport wszystkich pali odbędzie się drogą morską, najprawdopodobniej na początku lipca bieżącego roku. Za transport pali również odpowiada szczecińska spółka.
Negocjacje kontraktu były prowadzone z wiodącym wspólnikiem ze strony klienta – spółką F+Z Baugesellschaft, która ze swoim znanym i nowoczesnym biurem projektowym odpowiada za stronę techniczną projektu rozbudowy portu. Przebiegały w bardzo przyjaznej atmosferze – wpływ na to miał z pewnością fakt, że szereg osób po stronie klienta doskonale zna szczecińską fabrykę i jej możliwości – F+Z Baugesellschaft to spółka powstała ze sprzedaży zasobów Bilfinger Marine & Offshore Systems GmbH (BMOS) grupie Deppenbrock. BMOS była zaś przez długi czas spółką-matką szczecińskiej fabryki w ramach koncernu Bilfinger i była zaangażowana m.in. w budowę samej fabryki. Oba zespoły znają się więc od lat i doskonale znają swoje kompetencje i umiejętności, co dodatkowo wzmocniło zaufanie do szczecińskiego producenta i zaowocowało wolą współpracy.
Źródło: ST3 Offshore.