Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Doposażenie ORP Albatros w system zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego

10 czerwca 2024 roku Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła rozpoczęcie postępowania przetargowego na modernizację niszczyciela min ORP Albatros (602) proj. 258 Kormoran II, koncentrując się na dostawie systemu zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego ROV (Remotely Operated Vehicle).

Nowe możliwości ORP Albatros

Celem tego przetargu jest zwiększenie zdolności ORP Albatros do realizacji zadań związanych z głównymi zadaniami tego typu okrętów tj. poszukiwaniem, rozpoznaniem, identyfikacją i niszczeniem niebezpiecznych obiektów zalegających na dnie morza. Nowy system ROV ma zostać zintegrowany z okrętowym systemem pozycjonowania podwodnego HIPAP oraz specjalnym pomieszczeniem dla pojazdów podwodnych. Szczegółowy opis zamówienia zostanie przedstawiony w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), która będzie dostępna tylko dla wybranych dostawców zaproszonych do składania ofert.

Kluczowe daty i kryteria

Zainteresowane podmioty mają czas na składanie wniosków do 18 czerwca 2024 roku, do godziny 9:30. Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena, co podkreśla pilną potrzebę udzielenia zamówienia związaną z koniecznością wsparcia operacyjnego ORP Albatros, jednostki 13. Dywizjonu Trałowców odpowiedzialnej za ochronę infrastruktury krytycznej.

ORP Albatros w kontekście floty Kormoran II

ORP Albatros wszedł do służby 28 listopada 2022 roku, dołączając do prototypowego ORP Kormoran (601), który został wcielony do służby 28 listopada 2017 roku. Kolejna jednostka, ORP Mewa (603), dołączyła do floty 14 lutego 2023 roku. 26 czerwca 2022 roku Agencja Uzbrojenia zamówiła trzy kolejne niszczyciele min tego typu, które otrzymają nazwy: Jaskółka, Rybitwa i Czajka. Palenie blach Jaskółki odbyło się 28 marca 2023 roku, a położenie stępki 25 lipca 2023 roku. 26 czerwca tego roku planowanie jest wodowanie i nadanie nazwy dla Jaskółki. To pierwsze takie wydarzenie w polskiej branży stoczniowej od kilku lat.

Natomiast położenie stępki dla piątego okrętu tego typu, przeszłego ORP Rybitwa (605) odbyło się 20 marca b.r.. Palenie blach pod ostatni szósty i ostatni niszczyciel min projektu 258. planowane jest na październik tego roku, który w przyszłości otrzyma nazwę Czajka.

Budową okrętów zajmuje się konsorcjum składające się ze Stoczni Remontowej Shipbuilding, PGZ Stoczni Wojennej oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej, będących częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Wyposażenie i unifikacja autonomicznych pojazdów podwodnych

Seryjne niszczyciele min typu Kormoran II są wyposażone w autonomiczne pojazdy podwodne Kongsberg Hugin 1000MR, Teledyne Gavia, Saab Double Eagle SAROV oraz w system obrony przeciwminowej pk. Głuptak. Dodatkowo, okręty posiadają sonary podkadłubowe SHL-101/TM oraz sonary holowane Kraken Katfish 180. W ramach unifikacji floty, w październiku 2022 roku zamówiono trzy kolejne pojazdy Saab Double Eagle SAROV. Agencja Uzbrojenia dąży do maksymalnej unifikacji wyposażenia wszystkich okrętów tego typu, z wyjątkiem prototypowego ORP Kormoran.

Nieoficjalne informacje sugerują, że aktualne postępowanie może obejmować zakup dodatkowego pojazdu Saab Double Eagle SAROV, co jest związane z potencjalną utratą jednego z już dostarczonych pojazdów w ubiegłym roku.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Narodowy Dzień Niepodległości w pracy. Ci, którzy 11 listopada nie mieli wolnego

    Narodowy Dzień Niepodległości w pracy. Ci, którzy 11 listopada nie mieli wolnego

    Podczas wczorajszych obchodów Narodowego Święta Niepodległości, gdy na lądzie trwały oficjalne uroczystości, koncerty i parady, część sektora morskiego – w trakcie codziennej pracy – uczciła ten dzień cicho, lecz znacząco.

    Praca w dzień 11 Listopada. Baltic Power, Orlen Petrobaltic i PGZ Stocznia Wojenna pod biało-czerwoną flagą

    Załoga statku instalacyjnego Wind Osprey, pracująca tego dnia na polu Baltic Power – pierwszej morskiej farmie wiatrowej budowanej u polskich wybrzeży – wywiesiła biało-czerwoną flagę i wykonała pamiątkowe zdjęcie na tle żurawia stawiającego kolejne elementy turbiny. Symboliczny, niemal intymny gest – wyrażający nie tylko szacunek dla historii, lecz także świadomość, że właśnie tam, na tej platformie pracy, tworzy się realna niezależność energetyczna państwa.

    Nie był to zresztą jedyny biało-czerwony akcent w otwartym morzu. Także załoga platformy wiertniczej należącej do Orlen Petrobaltic postanowiła 11 listopada zaznaczyć swoją obecność w narodowym święcie. Wśród konstrukcji offshore, z tłem żurawi i świateł eksploatacyjnych, rozciągnęli flagę państwową – wielką, wyraźną, wyeksponowaną. Bez zbędnych słów. Tylko ludzie, stal i barwy. Nie da się tego odebrać inaczej jak jednoznaczny komunikat: tu też jest Polska.

    Narodowy Dzień Niepodległości w pracy. Ci, którzy 11 listopada nie mieli wolnego / Portal Stoczniowy
    Fot. @GdanskSlodi / X

    🔗 Czytaj też: Narodowe Święto Niepodległości 2025: cała Polska w biało-czerwonych barwach

    Z kolei w halach produkcyjnych PGZ Stoczni Wojennej 11 listopada nie był dniem wolnym. Ale hala kadłubowa, w której powstają kluczowe dla Marynarki Wojennej fregaty z programu Miecznik, po raz drugi z rzędu rozświetliła się w biało-czerwonych barwach Brama ma ponad 40 metrów wysokości i powierzchnię dwóch boisk do koszykówki.. Prosty, czytelny gest – a jednocześnie wyrazisty sygnał, że także w zakładzie stoczniowym święto może być obecne. Jako znak szacunku, jako dowód zaangażowania, jako przypomnienie, że bezpieczeństwo państwa buduje się nie tylko w politycznych deklaracjach, ale przede wszystkim w stoczniowej hali – przy spawaniu, planowaniu i pracy zmianowej.

    Nowe oblicze patriotyzmu w Polsce

    To wszystko układa się w szerszy obraz – nie jednorazowego zrywu, lecz wieloletniego procesu. Polskie społeczeństwo stopniowo budzi się z letargu lat 90., kiedy 11 listopada był dla wielu dniem wolnym od pracy – bez treści. Coraz więcej ludzi – zarówno na lądzie, jak i na morzu – rozumie dziś, że niepodległość to nie hasło na transparencie, lecz konkret: odpowiedzialność, praca, wspólnota.

    Wczoraj w całym kraju tysiące ludzi przyszły na obchody – nie dla kamer, lecz dla siebie nawzajem. Rodziny z dziećmi, seniorzy, młodzież – wszyscy z biało-czerwoną flagą w ręku. Bez scenariusza, ale z przekonaniem. Udowadniając tym samym, że patriotyzm jest dla nich czymś realnym i ważnym.

    Biorąc pod uwagę mój wiek i pamiętając, jak wyglądały te obchody dwadzieścia lat temu – często pełne napięcia, nierzadko przysłonięte przez kontrowersje i polityczne podziały – trudno nie zauważyć, jak wiele się zmieniło. Przez lata 11 listopada bywał świętem trudnym – zawłaszczanym, prowokowanym, odzieranym z godności przez hałas, skrajności i medialny przekaz, który z patriotyzmu czynił temat wstydliwy albo kontrowersyjny. Wielu ludzi, zwłaszcza młodych, trzymało się od tego dnia z daleka. Nie z braku szacunku, lecz z niechęci do uczestniczenia w wydarzeniach, przy których zbyt często pojawiały się zamieszki podsycane przez skrajne grupy i osoby traktujące święto instrumentalnie. Prowokacje przykrywały sens tego dnia, a odpowiedzialność próbowano przerzucać na organizatorów.

    🔗 Czytaj też: Dzień Niepodległości: Powrót ORP Gen. K. Pułaski do Portu Wojennego w Gdyni

    Dziś ten obraz na szczęście się się zmienił. Świętowanie w Narodowy Dzień Niepodległości staje się spokojniejsze, bardziej oddolne. Coraz częściej 11 listopada nie oznacza już podziału – tylko wspólnotę przeżywaną lokalnie: na ulicy, w hali stoczniowej, na platformie morskiej, wśród znajomych z pracy czy sąsiadów z dzielnicy. Święto odzyskuje naturalny sens. I właśnie to daje nadzieję, że dojrzewamy – jako społeczeństwo, jako państwo, jako wspólnota.

    Polska dojrzewa. Coraz mniej wstydu przed biało-czerwoną, coraz więcej zwykłej dumy z Orła w koronie na piersi i bandery na maszcie. Coraz więcej osób szuka sensu w patriotyzmie – nie w deklaracjach, lecz w działaniu: w pracy zmianowej, w salucie banderowym, w odśpiewaniu „Mazurka Dąbrowskiego” w miejscach, gdzie bije polskie życie – od portów po najmniejsze miejscowości. Mimo wieloletniej polaryzacji wielu z nas widzi dziś w barwach narodowych nie pretekst do sporu, lecz powód, by stanąć obok siebie. Coraz bardziej widać zmęczenie podziałami, które latami zatruwały wspólnotę. Narasta potrzeba spokoju, normalności, gestu bez ideologii – flagi wywieszonej na burcie, znicza zapalonego na nabrzeżu, krótkiego „cześć i chwała” szeptanego pod nosem. Właśnie w takich drobnych znakach odradza się polskość: bez zadęcia, z godnością.

    To już nie patos, ale dojrzewanie. Do tego, że polskość nie musi być głośna, by być prawdziwa. I że Bałtyk nie jest tylko horyzontem – staje się przestrzenią, w której Święto Niepodległości wybrzmiewa pełnym głosem. Czasem w huku salwy, czasem w ciszy – ale zawsze z godnością.