Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Dowódca 6 Floty US Navy z wizytą w COM – DKM

13 czerwca, wiceadmirał Thomas E. Ishee, dowódca 6 Floty US Navy, złożył wizytę w COM – DKM. Spotkanie to stanowiło kluczowe wydarzenie na mapie globalnej polityki morskiej.

Wiceadmirał Ishee, który pełni równocześnie funkcje dowódcy Naval Striking and Support Forces NATO, zastępcy dowódcy U.S. Naval Forces Europe-Africa oraz dowódcy Joint Force Maritime Component Europe, podczas swojego pobytu w COM – DKM spotkał się z wiceadmirałem Krzysztofem Jaworskim oraz kadrą kierowniczą jednostki. Celem spotkania było zapoznanie się ze strukturą i zadaniami realizowanymi przez Dowództwo Komponentu Morskiego.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/cwiczenia-w-porcie-wojennym-w-gdyni-policjant-trafil-do-szpitala/

6 Flota jest jednym z kluczowych związków operacyjnych US Navy, podlegającym dowództwu U.S. Naval Forces Europe-Africa. W jej skład wchodzi około 40 okrętów, 175 samolotów i 21 000 marynarzy. Jej flagowym okrętem jest USS Mount Whitney, z portem macierzystym w bazie NATO w Gaetcie we Włoszech. Dodatkowo, 6 Flota korzysta z infrastruktury hiszpańsko-amerykańskiej bazy Rota, położonej w pobliżu Cieśniny Gibraltarskiej.

Podczas tej ważnej wizyty, dowódca 6 Floty, wiceadmirał Thomas E. Ishee, miał okazję nie tylko zapoznać się z realizowanymi przez COM – DKM zadaniach, ale również omówić kluczowe kwestie strategiczne dla bezpieczeństwa morskiego na arenie międzynarodowej. To spotkanie podkreśla znaczenie współpracy i koordynacji działań między sojuszniczymi siłami morskimi, które są kluczowe dla zapewnienia stabilności i pokoju na świecie.

Źródło: COM-DKM/MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz