Dowódca 6 Floty US Navy z wizytą w COM – DKM

13 czerwca, wiceadmirał Thomas E. Ishee, dowódca 6 Floty US Navy, złożył wizytę w COM – DKM. Spotkanie to stanowiło kluczowe wydarzenie na mapie globalnej polityki morskiej.
Wiceadmirał Ishee, który pełni równocześnie funkcje dowódcy Naval Striking and Support Forces NATO, zastępcy dowódcy U.S. Naval Forces Europe-Africa oraz dowódcy Joint Force Maritime Component Europe, podczas swojego pobytu w COM – DKM spotkał się z wiceadmirałem Krzysztofem Jaworskim oraz kadrą kierowniczą jednostki. Celem spotkania było zapoznanie się ze strukturą i zadaniami realizowanymi przez Dowództwo Komponentu Morskiego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/cwiczenia-w-porcie-wojennym-w-gdyni-policjant-trafil-do-szpitala/
6 Flota jest jednym z kluczowych związków operacyjnych US Navy, podlegającym dowództwu U.S. Naval Forces Europe-Africa. W jej skład wchodzi około 40 okrętów, 175 samolotów i 21 000 marynarzy. Jej flagowym okrętem jest USS Mount Whitney, z portem macierzystym w bazie NATO w Gaetcie we Włoszech. Dodatkowo, 6 Flota korzysta z infrastruktury hiszpańsko-amerykańskiej bazy Rota, położonej w pobliżu Cieśniny Gibraltarskiej.
Podczas tej ważnej wizyty, dowódca 6 Floty, wiceadmirał Thomas E. Ishee, miał okazję nie tylko zapoznać się z realizowanymi przez COM – DKM zadaniach, ale również omówić kluczowe kwestie strategiczne dla bezpieczeństwa morskiego na arenie międzynarodowej. To spotkanie podkreśla znaczenie współpracy i koordynacji działań między sojuszniczymi siłami morskimi, które są kluczowe dla zapewnienia stabilności i pokoju na świecie.
Źródło: COM-DKM/MD

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













