Drobnicowiec Amanos: niepokojące manewry na Morzu Czarnym

Niecodzienna sytuacja na Morzu Czarnym. Drobnicowiec Amanos, opuszczając ukraiński port, wzbudził niepokój rumuńskich służb, kiedy nie nawiązał kontaktu z lokalnymi władzami. Rumuńska Agencja Ratowania Życia na Morzu (ARSVOM) nieustannie monitorowała statek aż do momentu, w którym opuścił on jej wody terytorialne. Co ciekawe, sygnał AIS wskazywał, że jednostka zmierza w kierunku Turcji.

Drobnicowiec Amanos, zbudowany w 1978 roku z numerem IMO: 816147, jest własnością tureckiej firmy i pływa pod banderą Tanzanii. Jego nośność wynosi 1670 t DWT, zanurzenie to 4,3 metra, długość całkowita 84,22 metra, a szerokość 10,75 metra. Charakteryzuje się jako typowy drobnicowiec na trasy Morze Czarne – porty nad Dunajem.

Dane z AIS pokazują, że drobnicowiec Amanos przypłynął do Izmaila na Ukrainie około dwóch tygodni temu. Spędził tam kilka dni, po czym skierował się do portu Kiliya, również nad Dunajem, po czym 21 sierpnia wyszedł w morze. Co ciekawe, nie jest znany charakter i rodzaj ładunku przewożonego przez jednostkę, co rodzi dodatkowe pytania.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/statek-naprawczy-dla-uszkodzonych-kabli-internetowych-u-wybrzezy-afryki/

27 sierpnia ARSVOM otrzymała zgłoszenie od lokalnych rybaków o drobnicowcu Amanos mającym kłopoty z pływalnością w okolicach Mangalii, niedaleko granicy z Bułgarią. Istniało podejrzenie uszkodzenia kadłuba. W odpowiedzi na to zgłoszenie rumuńska agencja natychmiast wysłała w kierunku statku trzy jednostki SAR. Według informacji, na pokładzie Amanos miało znajdować się ośmiu członków załogi.

Kiedy jednostki SAR dotarły na miejsce, około 1,5 mili morskiej od Mangalii, kapitan jednostki nie chciał nawiązać kontaktu. Dopiero po pewnym czasie dał znać, że kieruje się do Bułgarii i nie potrzebuje pomocy, twierdząc, że załoga poradzi sobie z uszkodzeniami. Amanos podniósł kotwicę i ruszył na południe.

Władze rumuńskie, nie otrzymując pełnej współpracy ze strony statku, wycofały ofertę pomocy. Jednak dwa z ich jednostek SAR nadal śledziły jednostkę aż do momentu, kiedy jednostka opuściła wody terytorialne Rumunii. Potem powróciły do swoich baz w Mangalii i Konstancy.

Autor: Mariusz Dasiewicz/The Maritime Executive

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.

    Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat

    Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.

    Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.

    Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.

    Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji

    Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.

    Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.

    Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej

    Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.

    W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.