Dynamiczny wzrost przychodów Grupy OTL

W 2022 roku Grupa OTL zanotowała dynamiczny wzrost przychodów z działalności portowej i spedycyjnej. Dzięki zwiększonej efektywności operacyjnej i lepszym wynikom w tych obszarach biznesowych, firma jest na najlepszej drodze do dalszych, dynamicznych wzrostów.
W artykule
W segmencie portowym sprzedaż wzrosła o 76% r/r, a w spedycyjnym aż o 120% r/r. Dzięki poszerzeniu łańcucha logistycznego, Grupa OTL może oferować pełen wachlarz usług: frachtowanie statków, obsługę portową, spedycję i transport.
Zamierzenia Grupy OTL w zakresie poprawy konkurencyjności portów
Zamierzenia firmy dotyczą poprawy konkurencyjności rynkowej jej portów, m.in. poprzez znaczne zwiększenie raty przeładunkowej i potencjału składowego dla kluczowych towarów oraz wdrażanie dalszych optymalizacji kosztowych. Wzmożony popyt na usługi świadczone przez Grupę przyspieszy realizację powyższych działań. Firma pozyskuje kolejne urządzenia usprawniające przeładunek, co pozwala na wykonanie większej ilości przeładunków i przewiezienie więcej towarów.
Wzrost przychodów Grupy OTL o 82% r/r dzięki obsłudze frachtów morskich i spedycji kolejowej w 2022 roku
Przychody ze sprzedaży Grupy OTL z działalności kontynuowanej w 2022 roku zwiększyły się do 455,3 mln zł, tj. o 82% r/r, głównie dzięki obsłudze frachtów morskich oraz spedycji kolejowej oraz wyższej sprzedaży na przeładunkach towarów masowych. Przeładunki masowe w OT Port Świnoujście wzrosły o 32% r/r, a w OT Port Gdynia o 22% r/r, głównie dzięki obsłudze węgla i rudy żelaza oraz ładunków agro i węgla.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/port-kolobrzeg-z-problemami/
Grupa OTL inwestuje w modernizację i optymalizację procesów operacyjnych, osiągając blisko 145 mln zł EBITDA w 2022 roku
W planach Grupy OTL są kolejne inwestycje w modernizację urządzeń przeładunkowych, automatyzację oraz optymalizację procesów operacyjnych w działalności portowej. W 2022 roku spółki Grupy OTL odnotowały blisko 145 mln zł wyniku na poziomie EBITDA. W efekcie wzrostu przychodów i rentowności działalności portowej oraz spedycyjnej, EBITDA w 2022 roku była wyższa o 89 mln zł na działalności kontynuowanej bez zdarzeń jednorazowych. W tym okresie zysk netto Grupy OTL wyniósł 139,4 mln zł.
Grupa OTL zwiększa swoją rentowność i poprawia płynność finansową
Grupa OTL poprawiła swoją rentowność na wszystkich poziomach w roku 2022. Dzięki przeprowadzonemu programowi restrukturyzacyjnemu oraz lepszym wynikom operacyjnym, firma poprawiła swoją płynność finansową oraz wskaźniki zadłużenia. Dzięki swojej zdolności do adaptacji oraz podejmowaniu skutecznych działań, udało się zakończyć ten proces.
Źródło: Grupa OTL

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











