Najbardziej ekologiczne masowce na świecie już pływają po Bałtyku
Opublikowane:
16 listopada, 2018
Fińska spółka żeglugowa ESL Shipping, należąca do grupy kapitałowej Aspo, wprowadziła do eksploatacji parę nowych masowców – Viiki oraz Haagę. To nowoczesne jednostki napędzane skroplonym gazem ziemnym, które została okrzyknięte najbardziej ekologicznymi statkami do przewozu towarów masowych na świecie.
ESL Shipping z grupy Aspo to jedna z najsilniejszych firm specjalizujących się w przewozie suchych ładunków masowych w regionie Morza Bałtyckiego. Firma działa od niemal 70 lat, a jej głównymi klientami są spółki działające w sektorze energetyczny, stalowym oraz chemicznym. Armator przewozi dla nich surowce, np. węgiel czy rudę żelaza. Flota fińskiej spółki składa się z 20 jednostek o łącznym tonażu 332 tys. ton.
W ubiegłym roku firma zamówiła dwa nowe masowce wyposażone w napęd zasilany ekologicznym skroplonym gazem ziemnym. ESL Shipping bierze bowiem udział w projekcie Bothia Bulk, który współfinansuje Unia Europejska. Chodzi w nim o modernizację połączeń morskich pomiędzy bałtyckimi portami Luleå, Oxelösund i Raahe w taki sposób, aby dostosować je do przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego.
W 2017 roku kontrakt na budowę dwóch siostrzanych jednostek pozyskała chińska stocznia Jinling Shipyard w Nanjing, należąca do grupy stoczniowej Sinotrans & CSC Shipbuilding Industry Corporation. Przy ogłoszeniu kontraktu na budowę statków ogłoszono, że wejdą one do regularnego użytkowania w drugiej połowie 2018 roku i terminu tego udało się dotrzymać. Budowa dwóch jednostek kosztowała ok. 60 mln euro.
14 listopada fińska spółka ESL Shipping podała, że obie jednostki – Viiki oraz Haaga – rozpoczęły operowanie po Morzu Bałtyckim. To pierwsze na świecie duże masowce napędzane skroplonym gazem ziemnym. Kadłuby 160-metrowych jednostek zostały wzmocnione, żeby spełniać wymagania stawiane klasie lodowej 1A. Dzięki najnowocześniejszym technologiom armatorowi udało się znacznie ograniczyć emisję dwutlenku węgla. W przypadku Viiki i Haaga będzie ona mniejsza o 50 proc. w porównaniu ze starszymi statkami, pływającymi we flocie ESL Shipping. Badania przeprowadzone podczas rejsu z Japonii do Finlandii wykazały, że emisję ograniczono o ok. 40 proc. ESL Shipping podkreśla, że nowe statki spełniają wymagania środowiskowe wynikające z norm IMO, które wejdą w życie w 2025 roku.
Statki zostały zaprojektowane z myślą o regularnej obsłudze kilku połączeń portowych w północnym regionie Morza Bałtyckiego. Jednostki często będą wykorzystywać ich własne automatyczne dźwigi, które zostały zaprojektowane przy współpracy firmy MacGregor.
Wszystko wskazuje na to, że nowe statki spółki ESL Shipping będą intensywnie eksploatowane. 90 proc. eksportu oraz 80 proc. importu Finlandii odbywa się z wykorzystaniem transportu morskiego. Ze względu na geograficzne położenie tego kraju jest to najtańsza i najważniejsza gałąź logistyki.
Jednostki zaprojektowało fińskie biuro Deltamarin. Choć zbudowała je chińska stocznia, to 60 proc. sprzętu oraz wyposażenia okrętowego dostarczyły spółki z Europy.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.