58. rocznica utworzenia 12. Dywizjonu Trałowców

Wczoraj, obchodziliśmy 58. rocznicę powstania 12. Dywizjonu Trałowców, jednego z najważniejszych oddziałów w marynarce wojennej. Dywizjon został utworzony 1 czerwca 1965 roku i od tamtej pory pełni niezwykle istotną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa naszych wód.

Jego działania koncentrują się na przeciwdziałaniu zagrożeń ze strony min morskich oraz zapewnieniu niezbędnego zabezpieczenia logistycznego naszych jednostek pływających, zarówno na morzu, jak i w portach.

Historia 12. Dywizjonu Trałowców

12. Dywizjon Trałowców ma długą i bogatą historię, sięgającą roku 1965, kiedy to został oficjalnie utworzony. Od tamtej pory dywizjon odgrywał kluczową rolę w obronie przeciwminowej i bezpieczeństwie na morzu. Znajduje się pod jurysdykcją 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i zdobył sobie reputację jednego z najważniejszych taktycznych oddziałów marynarki wojennej.

Zadania dywizjonu

Głównym zadaniem 12. Dywizjonu Trałowców jest trałowanie, poszukiwanie, wykrywanie i niszczenie min morskich. Dzięki przeprowadzanym operacjom zapewniane jest bezpieczeństwo żeglugi, zarówno cywilnej, jak i wojskowej. Dzięki niezwykłemu wysiłkowi i profesjonalizmowi załóg dywizjonu wiele akwenów morskich zostało oczyszczonych z niebezpiecznych min.

Uroczystości rocznicowe

Zgodnie z marynarską tradycją, uroczystości związane z 58. rocznicą utworzenia 12. Dywizjonu Trałowców odbyły się dziś o godzinie 08:00. Wielka gala banderowa została podniesiona na okrętach dywizjonu, symbolizując hołd złożony historii i osiągnięciom tej jednostki.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/polska-marynarka-wojenna-w-kontekscie-rosyjskiego-zagrozenia/

Podczas uroczystej zbiórki, w której uczestniczyli marynarze, pracownicy dywizjonu oraz zaproszeni goście, przypomniano ważne momenty z historii dywizjonu. Dowódca dywizjonu, komandor porucznik Sławomir Góra, podkreślił również wyzwania, jakie stoją przed dywizjonem w przyszłości.

Wyzwania przyszłości

12. Dywizjon Trałowców stoi obecnie przed wyzwaniem związanym z przyjęciem nowoczesnych jednostek obrony przeciwminowej. W najbliższych latach do składu dywizjonu dołączą nowoczesne jednostki, które będą wymagały odpowiedniego przeszkolenia i dostosowania. Priorytetem jest przygotowanie przyszłych załóg do obsługi tych nowoczesnych jednostek.

Dzięki wprowadzanym zmianom 12. Dywizjon Trałowców staje się jedną z najbardziej perspektywicznych jednostek Marynarki Wojennej. Nowoczesne jednostki umożliwią budowanie gwarancji bezpieczeństwa państwa, zwłaszcza w aspekcie bezpieczeństwa morskiego.

Wyszkolenie i zaangażowanie

Doskonałe wyszkolenie załóg 12. Dywizjonu Trałowców jest jednym z kluczowych czynników jego sukcesu. Podczas krajowych i międzynarodowych ćwiczeń minowych i przeciwminowych, marynarze dywizjonu prezentują swoje umiejętności i profesjonalizm.

Zastępca dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, komandor Jarosław Kukliński, podkreśla znaczenie wysokiego poziomu wyszkolenia sił 12. Dywizjonu Trałowców. Przygotowanie załóg do obsługi nowoczesnych jednostek jest kluczowe dla skuteczności działań dywizjonu.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/innowacyjne-okrety-podwodne-typu-u212-nfs-dla-wloskiej-marynarki-wojennej-nowa-era-w-obronie-morskiej/

Warto również wspomnieć o Grupie Nurków Minerów, która odgrywa ważną rolę w działalności 12. Dywizjonu Trałowców. Grupa ta jest odpowiedzialna za wydobycie i neutralizację pozostałości po II wojnie światowej na terenie całego kraju. Jej profesjonalizm i skuteczność zostały docenione, czego dowodem jest tytuł „Przodujący Pododdział Marynarki Wojennej” przyznany w 2020 roku przez Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Podsumowanie

58. rocznica utworzenia 12. Dywizjonu Trałowców jest doskonałą okazją do podkreślenia znaczenia i osiągnięć tej jednostki. Dzięki swoim działaniom w dziedzinie obrony przeciwminowej i logistycznemu zabezpieczeniu jednostek pływających, dywizjon znacząco przyczynia się do zapewnienia bezpieczeństwa na morzu.

Przyszłość 12. Dywizjonu Trałowców wiąże się z wprowadzeniem nowoczesnych jednostek obrony przeciwminowej, które zasilą jego szeregi w najbliższych latach. Wysoki poziom wyszkolenia, zaangażowanie personelu i profesjonalizm stanowią fundamenty, na których opiera się działalność tej ważnej jednostki Marynarki Wojennej.

Źródło: 8. FOW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltica 9+ z CfD. o 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

    Baltica 9+ z CfD. o 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

    Projekt PGE Baltica 9 uzyskał dwustronny kontrakt różnicowy w pierwszej w historii Polski aukcji dla morskich farm wiatrowych. Równolegle PGE podpisała z RWE warunkową umowę dotyczącą projektu FEW Baltic II, co pozwoli na realizację budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 9+ o łącznej mocy około 1,3 GW.

    Kontrakt różnicowy dla Baltica 9 po pierwszej aukcji offshore

    W wyniku rozstrzygnięcia aukcji offshore projekt Baltica 9 został objęty systemem wsparcia w postaci kontraktu różnicowego. Równolegle PGE Polska Grupa Energetyczna podpisała z koncernem RWE warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II o mocy około 350 MW, zlokalizowany bezpośrednio przy obszarze Baltica 9. Połączenie obu projektów umożliwi realizację morskiej farmy wiatrowej o mocy około 1,3 GW, co istotnie wspiera realizację celów strategicznych Grupy PGE w segmencie morskiej energetyki wiatrowej.

    Rozstrzygnięcie pierwszej w historii Polski aukcji dla offshore wind stanowi przełomowy moment dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Jak podkreślił Dariusz Lubera, Prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, zakończona sukcesem aukcja gwarantuje ciągłość realizacyjną projektów oraz zapewnia stabilność rozwoju local contentw sektorze offshore. Połączenie projektu Baltica 9 z FEW Baltic II, prowadzące do realizacji farmy wiatrowej o mocy 1,3 GW, pozwala na uzyskanie wysokiej efektywności kosztowej, co przekłada się na możliwie niską cenę energii dla odbiorców.

    Baltica 9+ – 1,3 GW mocy w polskiej części Bałtyku

    Jak zaznaczył Bartosz Fedurek, Prezes Zarządu PGE Baltica, miniony rok był okresem intensywnych prac związanych z rewizją i optymalizacją założeń techniczno-ekonomicznych projektów offshore PGE oraz przygotowaniem strategii udziału w aukcji. Kluczowym celem było zaproponowanie możliwie najniższego kosztu energii dla społeczeństwa i gospodarki przy jednoczesnym zachowaniu solidnych fundamentów ekonomicznych projektu. Równolegle realizowano dwa strumienie działań: akwizycję aktywów RWE oraz organiczny rozwój projektu Baltica 9, obejmujący między innymi kampanie geofizyczne i geotechniczne. Do aukcji przygotowywany był również projekt Baltica 1.

    W ramach przejęcia aktywów offshore od RWE PGE uzyskała decyzję środowiskową dla akwenu 44.E.1, wyniki kampanii pomiarowych wiatru oraz warunków meteorologicznych i oceanograficznych, co pozwoliło na przyspieszenie realizacji projektu Baltica 9 o kilka lat. Dodatkowo podpisano warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II z kontraktem różnicowym z pierwszej fazy oraz wysokim stopniem zaawansowania prac przygotowawczych. Wspólnie projekty te tworzą Baltica 9+.

    Projekt Baltica 9 o mocy 975 MW zlokalizowany jest w zachodniej części Ławicy Słupskiej, na jednym z pięciu obszarów przyznanych PGE w 2023 roku. Farma powstanie na powierzchni około 121 km², w odległości około 48 km od brzegu, w zasięgu planowanej bazy operacyjno-serwisowej PGE w Ustce. Lokalizacja zapewnia sprawniejszą logistykę budowy i eksploatacji niż w rejonie Ławicy Środkowej oraz potwierdzone warunki gruntowe. Projekt uzyskał wstępne warunki przyłączenia do sieci. Zrealizowano badania geofizyczne 2D UHRS, a obecnie kończona jest wstępna kampania geotechniczna.

    Źródło: PGE Baltica