Amerykańskie okrętowe pociski rakietowe – ceny 

W dyskusji o nowych okrętach wojennych często padają dane dotyczące cen systemów uzbrojenia. Warto jednak uzmysłowić sobie jaki jest prawdziwy koszt jednego z ich najdroższych rodzajów jakimi są kierowane pociski rakietowe.

Większość operacyjnych amerykańskich okrętów wojennych wychodzi w morze z pełną jednostką uzbrojenia. Ten artykuł postara się przybliżyć koszt takiego ładunku oraz koszty jednostkowe poszczególnych pocisków.

Pojedynczy krążownik typu Ticonderoga ma 122-komorową wyrzutnię Mk 41 (VLS), a każda z komór może pomieścić jeden większy pocisk (SM-2, SM-3, SM-6, RGM-109, RUM-139) lub cztery pociski ESSM (Evolved Sea Sparrow Missiles). Tym samym może on załadować największą liczbę pocisków w US Navy a w świecie ustępując tylko południowokoreańskim, znacznie młodszym niszczycielom typu Sejong the Great.

Poniżej przedstawiono koszty jednostkowe, zaokrąglone do pełnego dolara, jakie US Navy zakontraktowała w roku fiskalnym 2021 (FY2021), zgodnie z ich danymi z oficjalnych dokumentów budżetowych.

Pociski przeciwlotnicze:

  • (SM-2) Block IIIAZ – 1 200 000 USD – Jest to koszt jednostkowy zestawu konwersyjnego do przekształcenia istniejących pocisków SM-2 Block IIIA w wariant Block IIIAZ, który jest przeznaczony specjalnie dla niszczycieli typu Zumwalt 
  • Standard Missile 2 (SM-2) Block IIIC – 2 349 000 USD – To cena jednostkowa   zestawu konwersyjnego do przekształcenia istniejących pocisków SM-2 Block IIIA i Block IIIB w konfigurację Block IIIC z aktywnym naprowadzaniem radarowym.
  • Standard Missile 3 (SM-3) Block IB – 11 830 000 USD – Pociski kupowane z budżetu Missile Defense Agency (MDA).
  • Standard Missile 3 (SM-3) Block IIA – 36 387 000 USD – Fundusze na te pociski również pochodzą z budżetu MDA.
  • Standard Missile 6 (SM-6) – 4 318 632 USD – Cena jednostkowa uśredniona dla całego zamówienia z FY2021, które obejmuje warianty SM-6 Block I i Block IA.
  • Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) – 1 795 000 USD – Koszt jednostkowy uśredniony dla całego zakupu w FY2021, który obejmuje warianty ESSM Block I i Block II.
  • Rolled Airframe Missile (RAM) – 905 330 USD – Koszt jednostkowy uśredniony dla całego zakupu w FY2021, który obejmuje wiele wariantów RAM, w tym Block II i IIA.

Pociski do przeciwokrętowe, rakietotorpedy i pociski manewrujące do zwalczania celów lądowych:

  • Tactical Tomahawk (TACTOM) Block V – 1 537 645 USD – Jest to cena jednostkowa za podstawowy wariant ataku lądowego. Fundusze na zestawy konwersyjne do przekształcenia pocisków Block V w pociski przeciwokrętowe Block Va Maritime Strike Tomahawk (MST) lub Block Vb z nowym systemem Joint Multiple Effects Warhead System (JMEWS), znajdują się w osobnych częściach budżetu. 
  • Maritime Strike Tomahawk (MST) Block Va – 889 681 USD – To cena jednostkowa   zestawu konwersyjnego do przekształcenia istniejących pocisków Block IV konfigurację MST Block Va.
  • Naval Strike Missile (NSM) – 2 194 000 USD – Cena z kontraktu na 15 pocisków w budżecie FY 2021.
  • Harpoon Block II RGM-84L -1 406 852 USD – Cena z FY2020 w ramach FMS.
  • Sea Griffin BGM-176B – 127 333 USD – Cena z FY2019. 
  • Vertical Launch Anti-Submarine Rocket (VL-ASROC) – Wniosek budżetowy na rok fiskalny 2021 nie zawierał żadnych funduszy na nowe VL-ASROC, ale zawierał fundusze na zestawy remontowe, z których każdy kosztował około 490 909 dolarów.
  • Stand-off Land Attack Missile – Expanded Response (AGM-84H/K SLAM-ER) – 3 032 000 USD – Cena z FY2020. 

Warto w powyższym wyszczególnieniu zwrócić uwagę na ceny pocisków Tomahawk i porównać je z kosztem pocisków przeciwokrętowych Harpoon i NSM a zwłaszcza z wariantem do zwalczania celów lądowych tego pierwszego. Z porównania tego jasno wynika ekonomiczny sens a właściwie jego brak używania do atakowania celów lądowych, pocisków konstruowanych do zwalczania okrętów a nawet ich skonwertowanych wariantów.

Co więcej te pociski NSM/RGM-84L Harpoon II +/AGM-84H/K SLAM-ER, dysponują mniejszymi zasięgami oraz głowicami bojowymi a tylko ostatni z nich ma zbliżoną do Tomahawka precyzję trafienia. O ich zdolności do pokonywania naziemnej obrony powietrznej przeciwnika nie warto nawet wspominać, bo jej niska wartość to „oczywista oczywistość”.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering