BAE Systems wprowadza nowej generacji cyfrowy interrogator IFF dla US Navy

Koncern BAE Systems, będący gigantem w branży technologicznej, otwiera nowy rozdział w dziedzinie technologii, dostarczając amerykańskiej marynarce wojennej cyfrowy interrogator IFF najnowszej generacji. Sukces w przetargu US Navy na dostarczenie tego typu urządzenia stanowi nie tylko istotny etap dla firmy, ale przede wszystkim zapowiada fundamentalne zmiany dla operacyjnego bezpieczeństwa jednostek morskich. Uzyskany kontrakt, o wartości 15 milionów dolarów, toruje drogę do innowacji i skuteczności w działaniach okrętów.

AN/UPX-50(C), nowy interrogator BAE Systems, korzysta z najnowocześniejszych technologii, aby efektywnie dostarczać niezbędne informacje i znacząco zminimalizować ryzyko pomyłkowego ostrzału własnych jednostek. To urządzenie, dzięki swojej innowacyjnej, modułowej konstrukcji i otwartej architekturze, pozwala na szybkie wdrożenie nowych technologii bez konieczności ingerencji w sprzęt. Tego typu rozwiązania umożliwiają wprowadzanie wszelkich aktualizacji za pośrednictwem oprogramowania, co gwarantuje wysoką wydajność bez zakłócania istniejącej infrastruktury okrętów. To, według Donny Linke-Klein, dyrektora ds. systemów taktycznych w BAE Systems, zapewnia także szybszą implementację kluczowych aktualizacji systemowych.

Zmodernizowany cyfrowy interrogator IFF AN/UPX-50(C), wyposażony w system Mark XIIB, zapewnia US Navy nowe narzędzie do identyfikacji „swój-obcy”. System ten umożliwia bezpieczną i szyfrowaną wymianę danych, a dzięki dodatkowemu trzeciemu kanałowi odbiorczemu, użytkownicy zyskują większą świadomość sytuacyjną. BAE Systems, z ponad 80-letnim doświadczeniem na rynku urządzeń IFF, dostarczył już ponad 16 000 transponderów, 1 500 interrogatorów i 6 000 zestawów transponder-interrogator. Te urządzenia znalazły zastosowanie na różnych platformach, w tym na bezzałogowych dronach powietrznych, okrętach, samolotach i śmigłowcach.

Prace nad tym nowoczesnym urządzeniem prowadzone są w zaawansowanym technologicznie centrum BAE Systems w Greenlawn, w stanie Nowy Jork. Firma ma wizję kontynuacji rozwoju technologii IFF, aby zapewnić US Navy najlepsze wyposażenie na dynamicznie zmieniającym się polu walki.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/opm-gluptak-z-politechniki-gdanskiej-na-kolejnych-niszczycielach-min-kormoran-ii/

Nowatorski cyfrowy interrogator AN/UPX-50(C) stanowi krok milowy, który udoskonala obecne rozwiązania. Dzięki modułowej i otwartej architekturze systemu, to urządzenie będzie mogło być zastosowane na pokładach różnych jednostek US Navy wykorzystujących tego typu technologię. Znajdzie ono swoje miejsce zarówno na obecnie służących niszczycielach, fregatach i lotniskowcach, jak i na nowych jednostkach, które zostaną wprowadzone do służby w przyszłości.

Zmodernizowany cyfrowy interrogator AN/UPX-50(C) charakteryzuje się innowacyjnym podejściem do konstrukcji i architektury systemu. Za sprawą unikalnej modułowej konstrukcji i otwartej architektury, możliwe jest natychmiastowe wprowadzanie nowych technologii bez konieczności wprowadzania fizycznych zmian w istniejącym sprzęcie czy infrastrukturze. Zgodność z wymogami SWAP-C (Size, Weight, and Power – Cost) sprzyja przyszłym aktualizacjom, jednocześnie optymalizując wydajność i przyspieszając dostęp do niezbędnych informacji. Te czynniki są kluczowe dla uniknięcia wrogiego ostrzału i sukcesów w misjach.

Podczas gdy BAE Systems z zaangażowaniem kontynuuje rozwój technologii IFF, przetarg wygrany przez brytyjski koncern jest jasnym sygnałem zaufania ze strony US Navy. Kontrakt ten jest zwieńczeniem w dążeniu do innowacji i dostarczania najnowocześniejszych technologii dla sił zbrojnych. Firma BAE Systems, wykorzystując swoje bogate doświadczenie i dokładne zapotrzebowanie wojska, przekształca technologie obronne, wprowadzając najnowsze rozwiązania IFF, które zwiększają bezpieczeństwo i skuteczność operacji. Z niecierpliwością oczekujemy na dalsze kroki tej firmy na drodze do innowacyjnych rozwiązań, które nadal będą stanowić fundament dla bezpieczeństwa US Navy i innych sił zbrojnych na całym świecie.

Wraz z wprowadzeniem cyfrowego interrogatora AN/UPX-50(C), US Navy zyskuje kluczowe narzędzie, które pozwoli na znaczące zwiększenie świadomości sytuacyjnej. To innowacyjne urządzenie pozwoli na identyfikację potencjalnego wrogiego ostrzału, co z kolei zapewni skuteczną ochronę misji. Takie rozwiązania technologiczne jak AN/UPX-50(C) stanowią znaczący krok w przód w zakresie bezpieczeństwa operacyjnego jednostek morskich i pokazują, jak daleko technologia może pomóc w osiągnięciu celów strategicznych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive