Chińsko-rosyjska grupa okrętów wojennych prowadzi patrol w Arktyce

Chińskie i rosyjskie okręty wojenne zostały dostrzeżone w pobliżu Alaski, co rodzi obawy o rosnącą aktywność tych państw w Arktyce. Tydzień po tym, jak jednostki US Coast Guard poinformowała o ich obecności około 500 mil na południowy zachód od wybrzeży Alaski, jednostki te zbliżyły się na odległość zaledwie 12 mil morskich od granic wód terytorialnych USA.

1 października, dane AIS (Automatic Identification System) wskazywały, że okręty przeszły tuż za granicami wód terytorialnych Stanów Zjednoczonych, na zachód od Półwyspu Seward. Zdjęcia satelitarne dodatkowo potwierdzają, że grupa okrętów poruszała się na południe w zwartym szyku przez Cieśninę Beringa, mijając wyspę Little Diomede oraz ląd Alaski.

Cztery okręty uczestniczące w operacji są częścią pierwszego wspólnego patrolu Chin i Rosji na tych wodach. Dwa chińskie okręty straży przybrzeżnej oraz dwa rosyjskie jednostki patrolowe wyszły z Władywostoku w połowie września, a po manewrach na Morzu Japońskim, skierowały się na północny Pacyfik.

To właśnie w tym rejonie amerykański samolot HC-130J Super Hercules namierzył chińsko-rosyjską grupę okrętów pod koniec września. „Podczas rutynowego patrolowania granicy morskiej między Stanami Zjednoczonymi a Rosją na Morzu Beringa, załoga naszego HC-130J Super Hercules dostrzegła dwa rosyjskie okręty Straży Granicznej oraz dwa chińskie okręty Straży Przybrzeżnej około 440 mil na południowy zachód od Wyspy Świętego Wawrzyńca” – poinformowała Straż Przybrzeżna w oficjalnym komunikacie.

Był to najbardziej wysunięty na północ punkt, w którym amerykańska straż przybrzeżna dostrzegła chińskie jednostki. Mimo to, okręty nie zwolniły tempa, kontynuując swoje przejście przez ten region na północ, w kierunku Arktyki i bliżej Alaski.

Częściowe dane z AIS chińskiego okrętu Xiushan potwierdzają, że flota przekroczyła Cieśninę Beringa, a następnie skręciła na południe, przepływając między wyspą Little Diomede i Półwyspem Seward.

Grupa okrętów składa się z chińskich okrętów patrolowych Meishan i Xiushan oraz dwóch nienazwanych rosyjskich jednostek patrolowych. Chińskie jednostki bazują na fregacie typu 054, chińskiej jednostce o wyporności 4000 ton i długości 134 metrów.

Kontradmirał Megan Dean, dowódca 17. okręgu straży przybrzeżnej, w zeszłotygodniowym oświadczeniu zwróciła uwagę na rosnącą aktywność strategicznych konkurentów w regionie arktycznym. „Zapotrzebowanie na obecność Straży Przybrzeżnej w Arktyce nieustannie rośnie, co wymaga od nas dalszych inwestycji, aby sprostać obecności konkurencyjnych sił i realizować nasze ustawowe zadania na coraz większym obszarze operacyjnym”.

Nie wiadomo jednak, czy amerykańska straż przybrzeżna wysłała jakiekolwiek jednostki w celu monitorowania działań chińsko-rosyjskiej grupy. W momencie incydentu oba lodołamacze Straży Przybrzeżnej – Healy i Polar Star – znajdowały się w stoczni na naprawach i przeglądach technicznych.

Zwiększona aktywność Chin w Arktyce jest monitorowana przez USA od ponad dekady. W strategii arktycznej Straży Przybrzeżnej z 2013 roku przewidziano rozwój chińskich zdolności w zakresie badań polarnych oraz większe zaangażowanie w działania morskie w Arktyce.

Dziś, dziesięć lat później, Chiny dysponują kilkoma lodołamaczami oraz jednostkami badawczymi przystosowanymi do pracy w warunkach arktycznych. Tymczasem USA wciąż boryka się z niedoborem własnych lodołamaczy oraz jednostek patrolowych dalekiego zasięgu, zdolnych do operacji w tych wymagających warunkach.

Źródło: gcaptain.com

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.