SAREX-24: Epizod morski – relacja z ćwiczeń ratowniczych

W poniedziałek, 20 maja, na akwenach Bałtyku Południowego przeprowadzono pierwszy epizod ćwiczenia taktyczno-specjalnego pk. SAREX-24. Scenariusz epizodu morskiego, realizowanego przez Centrum Operacji Morskich – Dowództwo Komponentu Morskiego (COM – DKM) w Gdyni, zakładał poszukiwanie i ratowanie załogi samolotu transportowego, który awaryjnie lądował na Zatoce Puckiej. Dodatkowo, ćwiczenia obejmowały zwalczanie zanieczyszczeń ropopochodnych na Zatoce Gdańskiej.
W artykule
Ćwiczenia pk. SAREX-24
20 maja rozpoczęły się ćwiczenia pod kryptonimem SAREX-24, które zakończą się 24 maja. Są to ćwiczenia taktyczno-specjalne, koncentrujące się na prowadzeniu akcji poszukiwawczo-ratowniczych na obszarze lądowym i morskim. W manewrach biorą udział specjaliści ratownictwa morskiego i lotniczego z Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego (COM – DKM).
Głównym celem ćwiczenia jest sprawdzenie zdolności Sił Zbrojnych RP oraz układu pozamilitarnego jako integralnych elementów systemu bezpieczeństwa państwa w zakresie ratownictwa lotniczego, morskiego i bojowego. Organizatorem przedsięwzięcia jest Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych im. gen. Bronisława Kwiatkowskiego.
Przebieg ćwiczeń SAREX-24
Działania ratownicze prowadzone były z wykorzystaniem sił powietrznych, nawodnych i lądowych. Koordynację operacji nadzorowało Centrum Ratownictwa Morskiego i Lotniczego, usytuowane w COM – DKM w Gdyni. W ramach ćwiczeń, na morze wysłano trzy okręty Marynarki Wojennej RP, w tym okręt ratowniczy ORP Lech, a także Lotniczy Zespół Poszukiwawczo-Ratowniczy LZPR5.

Do akcji włączyły się również jednostki Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Urzędu Morskiego oraz Lotos Petrobaltic. W miejscu upadku samolotu zlokalizowano osobę uwięzioną pod wodą, którą podjęli nurkowie. Po akcji ratunkowej osoba została poddana dekompresji. Dzięki sprawnej współpracy służb, w tym Naziemnemu Zespołowi Poszukiwawczo-Ratowniczemu z Wojsk Obrony Terytorialnej oraz Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi (PCK), udało się odnaleźć i udzielić pomocy pozostałym członkom załogi.
Akcja ratownicza i zwalczanie zanieczyszczeń
Marynarka Wojenna RP skutecznie zabezpieczyła rejon ćwiczeń, neutralizując zanieczyszczenia powstałe w wyniku rozszczelnienia zbiornika paliwowego samolotu. Do działań włączyły się również jednostki cywilne, które wspierały operacje ratownicze i zabezpieczające.
Epizod morski ćwiczenia SAREX-24 pokazał, jak ważna jest współpraca różnych służb w sytuacjach kryzysowych na morzu. Zaangażowanie i profesjonalizm wszystkich uczestników ćwiczeń pozwoliły na szybkie i skuteczne przeprowadzenie akcji ratowniczej oraz neutralizację zagrożeń ekologicznych.
Źródło: Dowództwo Operacyjne RSZ

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













