Czy wiecie, że jachty, statki i okręty używają bandery a nie flagi RP?

Banderą (flaga z języka hiszpańskiego) nazywamy w języku polskim flagę o ściśle określonych barwach i proporcjach używaną, i podnoszoną na jednostkach pływających. Bandera określa przynależność państwową, czasem tez klubową, a także rodzaj żeglugi (morska, śródlądowa) i przeznaczenia (jacht, statek handlowy, okręt wojenny).
Polskie jachty oraz statki handlowe pływające po wodach morskich podnoszą biało-czerwoną banderę o proporcjach 8:5 z godłem polskim na środku białego pola. Okręty wojenne podnoszą analogiczną, nieco dłuższą banderę z trójkątnym wycięciem na wolnym końcu. Banderę umieszcza się na flagsztoku, czyli specjalnym drążku flagowym usytuowanym, w zależności od budowy statku, na rufie lub na topie tylnego masztu (bezanmasztu) jednostki pływającej.
Etykieta flagowa reguluje miejsce i czas podnoszenia bandery oraz innych proporców w zależności od różnych okoliczności. Banderę podnosi się w dniu otwarcia sezonu żeglarskiego . W tym roku oficjalna inauguracja sezonu żeglarskiego odbyła się 3 maja o godzinie 11.00 w Marinie Yacht Park Gdynia i była powiązana z obchodami 100-lecia Yacht Klubu Polski oraz 60. Rocznicą reaktywacji JKMW „Kotwica” Gdynia. Banderę podnosi się także w momencie zaokrętowania Kapitana, przy przekraczaniu mety w regatach oraz każdego dnia o godzinie 8.00 rano w trakcie żeglugi lub postoju w porcie jachtu z załogą na pokładzie.
Banderę opuszcza się w dniu zakończenia sezonu żeglarskiego, w momencie wyokrętowania Kapitana, przekraczając linię startu regat oraz każdego dnia o zachodzie słońca w trakcie żeglugi lub postoju w porcie z załogą na pokładzie. To ostatnie jest analogiczne do podnoszenia i opuszczania flagi państwowej na masztach i budynkach publicznych, jeśli nie jest ona oświetlona w czasie zmroku.
Bandera opuszczona do połowy drzewca jednostki pływającej w trakcie żeglugi informuje o zmarłym na pokładzie. Banderę opuszcza się także do połowy na zacumowanym w porcie jachcie morskim na znak żałoby panującej w kraju pobytu lub w samym porcie.
Na etykietę flagową i protokół flagowy składa się jeszcze wiele ciekawych elementów związanych w wyjściem w rejs, postojem w zagranicznym porcie, a także z salutami flagowymi statkom naszej bandery jak i obcej.
Druga część tego artykułu będzie poświęcona protokołowi morskiemu, który jest obecnie w fazie opracowywania. Zapraszam do śledzenia dalszych publikacji na ten temat.
Dzisiejszy artykuł dedykuję mojemu przyjacielowi, wilkowi morskiemu, Andrzejowi Monastyrskiemu.
Autor: Paweł Grotowski, ekspert i trener z zakresu etykiety w biznesie, protokołu dyplomatycznego i komunikacji międzykulturowej www.universaltraining.pl

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











