Damen wybiera Leonardo do wyposażenia nowych fregat niemieckiej marynarki wojennej

Systemy obrony morskiej Leonardo OTO 127/64 Light Weight (LW) Vulcano zostały wybrane przez Damen do wyposażenia nowych czterech fregat F126 niemieckiej marynarki wojennej z opcją na dwa dodatkowe okręty. Ponadto umowa obejmuje usługi wsparcia dla czynności związanych z utrzymaniem systemu, symulatory do szkolenia załóg oraz czynności pokładowe w związku z integracją i uruchomieniem systemu.
Armata morska OTO 127/64 LW Vulcano jest zaawansowanym technologicznie i w pełni zdigitalizowanym systemem, który zapewnia stałe wsparcie operatorom i pokładowemu systemowi zarządzania walką przy obliczaniu możliwości strzeleckich dla planowanego zadania. Unikalna na skalę międzynarodową armata 127/64 LW Vulcano firmy Leonardo może wykorzystywać zarówno standardową amunicję 127 mm, jak i oba warianty amunicji Vulcano 127 mm: Guided Long Range (GLR) i Ballistic Extended Range (BER). Armata zwiększa zdolności obronne jednostki morskiej do 85 km zachowując precyzję celności.
Nowa umowa opiera się na długotrwałym strategicznym partnerstwie między firmą Leonardo – która prowadzi szeroką działalność na rynku niemieckim, w tym posiada spółkę zależną Leonardo Germany GmbH, z zakładem produkcyjnym w Neuss – i niemiecką marynarką wojenną. Systemy obrony morskiej Leonardo są już na wyposażeniu różnych okrętów niemieckiej marynarki wojennej, w tym fregat typu Badenia-Wirtembergia, które są również wyposażone w system uzbrojenia Vulcano strzelający amunicją Vulcano OTO 127/64 LW.

Hein van Ameijden, dyrektor zarządzający Damen Naval, mówi: „Projekt F126 rozwija się z pełną prędkością i przy godnej zaufania współpracy z władzami niemieckimi. Leonardo jest idealnym partnerem dla naszej misji dostarczenia co najmniej czterech najnowocześniejszych fregat dla niemieckiej marynarki wojennej. F126 ustanowi nowe standardy dotyczące modułowości i zdolności, a system obrony morskiej Leonardo stanowi ważny wkład.”
W domenie morskiej Leonardo kontynuuje umacnianie swoich strategicznych relacji zarówno ze stocznią Damen Naval, jak i niderlandzką marynarką wojenną (Royal Netherlands Navy). Niderlandzkie Ministerstwo Obrony wybrało już armaty morskie 127/64 LW Vulcano wraz z automatycznym systemem ładowania (Automatic Ammunition Handling System – AAHS) dla amunicji standardowej i Vulcano, w celu zmodernizowania czterech wysoce zaawansowanych fregat wielozadaniowych typu De Zeven Provinciën.
Damen Naval wraz ze swoimi partnerami Blohm+Voss i Thales buduje obecnie cztery fregaty typu F126.
W 2020 roku stocznia Damen Naval została zwycięzcą europejskiego przetargu. Kontrakt obejmuje dostawę początkowo czterech okrętów w latach 2028-2031 lecz z uzgodnioną opcją na ewentualną dostawę dwóch kolejnych okrętów po 2032 roku. Wszystkie prace konstrukcyjne będą realizowane w całości w Niemczech w stoczniach w Kilonii, Hamburgu i Wolgast.
Źródło: Leonardo

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











