Debata na PG o bezpieczeństwie krytycznej infrastruktury morskiej na Bałtyku 

13 października 2022 r. na Dziedzińcu im. Jana Heweliusza Politechniki Gdańskiej odbyła się debata ekspercka dotycząca zagadnień związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej na polskiej części Morza Bałtyckiego. Debatę poprzedziło wystąpienie Marcina Ociepy, wiceministra MON.

Spotkanie reprezentantów polskiej branży zbrojeniowej – w tym przedstawicieli wojska, przemysłu i środowiska naukowego – rozpoczęło się od wystąpienia wiceministra Marcina Ociepy (Ministerstwo Obrony Narodowej), pt. „Świat od nowa. Wnioski z rosyjskiej agresji na Ukrainę dla polskiej polityki zagranicznej i obronnej”. Poruszył w nim zagadnienia związane z aktualną sytuacją geopolityczną i możliwymi konsekwencjami zarówno dla Polski, jak również Europy i świata.

Po wystąpieniu ministra rozpoczęła się debata ekspercka pt. „Bezpieczeństwo krytycznej infrastruktury morskiej na polskich wodach Bałtyku”, w której udział wzięli: prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, kmdr ppor. rez. Aleksander Gierkowski (WIMIO PG), Cezary Cierzan, dyrektor programu „Miecznik” (Polska Grupa Zbrojeniowa), Monika Kozakiewicz, prezeska Stoczni Remontowej „Nauta” oraz Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stocznia Wojenna i Marcin Wiśniewski (OBR CTM).

Moderatorem debaty był Paweł Zariczny, dyrektor Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności Politechniki Gdańskiej*, które było gospodarzem wydarzenia. Podczas dyskusji eksperci wskazywali m.in. na szczególną rolę środowiska naukowego zarówno w aspekcie pracy nad zapewnieniem bezpieczeństwa istniejącej infrastruktury, jak również w aspekcie opracowywania innowacyjnych i nowoczesnych technologii militarnych, które mogą znaleźć zastosowanie na polskich wodach Bałtyku w przyszłości.

CTBO jest ogólnouczelnianym, interdyscyplinarnym centrum badawczo-rozwojowym, a jego celem jest koordynowanie i nadzorowanie działalności badawczej, produkcyjnej, usługowej i handlowej w zakresie technologii bezpieczeństwa i obronności oraz wytwarzania i obrotu wyrobami i technologiami m.in. o przeznaczeniu wojskowym.

Źródło: Politechnika Gdańska

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski