Dowódca 6 Floty US Navy z wizytą w COM – DKM

13 czerwca, wiceadmirał Thomas E. Ishee, dowódca 6 Floty US Navy, złożył wizytę w COM – DKM. Spotkanie to stanowiło kluczowe wydarzenie na mapie globalnej polityki morskiej.
Wiceadmirał Ishee, który pełni równocześnie funkcje dowódcy Naval Striking and Support Forces NATO, zastępcy dowódcy U.S. Naval Forces Europe-Africa oraz dowódcy Joint Force Maritime Component Europe, podczas swojego pobytu w COM – DKM spotkał się z wiceadmirałem Krzysztofem Jaworskim oraz kadrą kierowniczą jednostki. Celem spotkania było zapoznanie się ze strukturą i zadaniami realizowanymi przez Dowództwo Komponentu Morskiego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/cwiczenia-w-porcie-wojennym-w-gdyni-policjant-trafil-do-szpitala/
6 Flota jest jednym z kluczowych związków operacyjnych US Navy, podlegającym dowództwu U.S. Naval Forces Europe-Africa. W jej skład wchodzi około 40 okrętów, 175 samolotów i 21 000 marynarzy. Jej flagowym okrętem jest USS Mount Whitney, z portem macierzystym w bazie NATO w Gaetcie we Włoszech. Dodatkowo, 6 Flota korzysta z infrastruktury hiszpańsko-amerykańskiej bazy Rota, położonej w pobliżu Cieśniny Gibraltarskiej.
Podczas tej ważnej wizyty, dowódca 6 Floty, wiceadmirał Thomas E. Ishee, miał okazję nie tylko zapoznać się z realizowanymi przez COM – DKM zadaniach, ale również omówić kluczowe kwestie strategiczne dla bezpieczeństwa morskiego na arenie międzynarodowej. To spotkanie podkreśla znaczenie współpracy i koordynacji działań między sojuszniczymi siłami morskimi, które są kluczowe dla zapewnienia stabilności i pokoju na świecie.
Źródło: COM-DKM/MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











