Działania ZSMiL i MARKOS na rzecz odbudowy tradycji stoczniowych

Zespół Szkół Mechanicznych i Logistycznych (ZSMiL) w Słupsku, jedna z największych szkół średnich w regionie, połączył siły z jednym z największych pracodawców na Pomorzu Środkowym, firmą MARKOS, aby otworzyć dla młodych ludzi nowe perspektywy rozwoju oraz przywrócić tradycje stoczniowe.
W nowym roku szkolnym zostanie uruchomiona klasa dla przyszłych specjalistów budowy jachtów i łodzi. Nowy profil kształcenia będzie realizowany w ramach branżowej szkoły pierwszego stopnia, w systemie dualnym, łączącym teorię z praktyką.
Dyrektor ZSMiL w Słupsku, Barbara Zakrzewska, podkreśla, że nowy kierunek kształcenia jest odpowiedzią na potrzeby lokalnego rynku pracy, a jego uruchomienie stanowi ogromną szansę dla regionu i młodych ludzi, którzy marzą o pracy przy światowych projektach.
Firma MARKOS chce zatrudnić młodych ludzi do pracy przy wyrobach eksportowanych na cały świat. Celem jest odbudowanie potencjału przemysłowego w rejonie Głobina oraz rozwijanie marki polskiego przemysłu. Młodzi pracownicy będą mieli okazję poznać zawód oraz przyczynić się do budowania sukcesu firmy.
Cezary Koseski, prezes MARKOS
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/tragedia-na-morzu-pozar-na-indonezyjskim-tankowcu-kristin/
Uczniowie będą nabywać wiedzę dotyczącą montażu elementów konstrukcyjnych, sposobów produkcji elementów łodzi i jachtów, jak również umiejętności prac konserwacyjno-remontowych. Zajęcia teoretyczne w szkole zostaną uzupełnione o praktyczne szkolenie zawodowe w firmie MARKOS, specjalizującej się w produkcji jachtów i łodzi.
Nie można zapominać o innych aspektach życia, takich jak zdrowie, rodzina czy życie prywatne. Sukces nie jest tylko kwestią pracy, ale też balansu między różnymi sferami życia. Trzeba umieć dbać o swoje zdrowie i relacje z bliskimi, żeby osiągnąć pełnię szczęścia i spełnienia.
Szymon Koseski, członek zarządu MARKOS
Wprowadzenie nowego profilu kształcenia do oferty ZSMiL w Słupsku rozwinie pole współpracy obu stron. Już dziś wśród pracowników MARKOS są absolwenci Mechanika, którzy trafili do zakładu w ramach odbywania praktyk zawodowych i sami później zdecydowali o związaniu się z firmą na dłużej. Firma MARKOS wraz ze ZSMiL w Słupsku stawiają sobie za cel odbudowanie tradycji przemysłu stoczniowego na obszarze Pomorza Środkowego i liczą, że wspólnie osiągną sukcesy w branży.
Chcemy przygotować ludzi do dalszej współpracy i rozwijania się w naszej firmie. Będziemy otwarci na wykwalifikowanych specjalistów z tego kierunku.
Dariusz Ustjanowski, dyrektor produkcji MARKOS
Źródło: MARKOS

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











