Program Orka: Morski program modernizacyjny

W dobie rosnącego napięcia na scenie międzynarodowej, Polska decyduje się na poszerzenie swojej floty podwodnej, inicjując ambitny program Orka. Szef Ministerstwa Obrony Narodowej (MON), Mariusz Błaszczak, zapowiedział realizację programu mającego na celu zakup nowoczesnych okrętów podwodnych. Informację tę ogłosił 24 maja podczas uroczystego otwarcia konferencji na Stadionie Narodowym Defence24 Day.
W artykule
Program Orka: Nowa Era Polskiej Marynarki Wojennej
W ramach planów modernizacji floty, MON przygotowuje się do rozpoczęcia procedury zakupu okrętów podwodnych, która ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Istotnym elementem procesu jest transfer technologii, co zdecydowanie wpłynie na krajowy rozwój kompetencji w dziedzinie podwodnej.
Błaszczak podkreślił, że kluczowe cechy nowych jednostek to wysoka autonomia, siła uzbrojenia oraz elastyczność konfiguracji. Dodatkowo, nowe okręty będą dostosowane do niewykrywalnego poruszania się z dużą prędkością oraz długotrwałego przebywania pod powierzchnią wody.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/atak-na-rosyjski-okret-rozpoznawczy-iwan-churs/
Sytuacja Polskiej Marynarki Wojennej – Nowe Możliwości na Horyzoncie
Obecnie, polska flota podwodna jest zdecydowanie ograniczona – w służbie pozostaje tylko jeden okręt podwodny – ORP Orzeł, radziecka konstrukcja z lat 80-tych. Rozpoczęcie programu Orka otwiera nową erę dla Polskiej Marynarki Wojennej, umożliwiając jej pełnowartościowe funkcjonowanie, nie tylko za sprawą jednostek nawodnych, ale również dzięki skrytemu przemieszczaniu się pod powierzchnią wody.
Program „Orka”. Potencjalni Dostawcy:
W kontekście programu Orka, na horyzoncie pojawia się kilku potencjalnych dostawców. Niemiecki Thyssen Krupp Marine Systems oferuje okręty podwodne typu 212A i 214A. Francuski Naval Group proponuje okręty klasy Scorpène. Szwedzka firma Saab Kockums ma w swojej ofercie okręty podwodne typu A-26. Potencjalnym dostawcą okrętów może zostać koreańska spółka Hyundai Heavy Industries, która będzie oferować swoje okręty razem z bogatym pakietem współpracy przemysłowej.
Nowe jednostki mają zastąpić jedyny okręt podwodny ORP Orzeł i wprowadzić polską flotę podwodną w nową erę technologiczną. Program Orka to wyraźny sygnał, że Polska jest zdecydowana na rozwój i modernizację swoich sił zbrojnych, w szczególności marynarkę wojenną.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford.
W artykule
Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy
Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.
Przejście do etapu wyposażania kadłuba
Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.
Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.











