Famor dostarczy systemy dla projektów Hanwha Ocean. W tle program Orka

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, zawarte zostało istotne porozumienie pomiędzy polskim zakładem Famor S.A. a południowokoreańską stocznią Hanwha Ocean. Umowa obejmuje dostawy zintegrowanych systemów elektrycznych i oświetleniowych dla nowoczesnych okrętów wojennych.

Famor wzmacnia pozycję w przemyśle okrętowym

Warto zaznaczyć, że Famor nie jest nowicjuszem w zakresie dostaw wyposażenia dla okrętów podwodnych – obecnie realizuje dostawy systemów elektrycznych i oświetleniowych dla jednostek typu A26 (seria Blekinge), budowanych przez Saab Kockums w Karlskronie. To doświadczenie oraz rozwijana systematycznie współpraca międzynarodowa stanowią solidny fundament dla dalszej ekspansji na rynkach morskich i obronnych.

Siłą rozwiązań oferowanych przez Famor jest ich jakość. Od początku – czyli już od ponad 70 lat – firma kieruje swoją ofertę m.in. na rynek morski, gdzie produkty muszą spełniać rygorystyczne wymogi w zakresie odporności na skrajne warunki eksploatacyjne. Te same standardy jakościowe stosowane są wobec wszystkich grup asortymentowych, co w naturalny sposób przekłada się na wysoką niezawodność urządzeń przeznaczonych do zastosowań okrętowych.

Partnerstwo technologiczne – potencjał eksportowy

Zawarta umowa dotyczy współpracy przy projektowaniu i rozwoju zaawansowanych systemów oświetlenia nawigacyjnego i sygnalizacyjnego, a także wielofunkcyjnych konsol operacyjnych (MOC – Multi Operational Console). Obie strony podkreślają znaczenie integracji tych systemów dla zwiększenia funkcjonalności i niezawodności zarówno nowych, jak i modernizowanych platform morskich.

Partnerstwo z Famor umożliwia nam wdrażanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu elektryki i oświetlenia, które są kluczowe dla bezpieczeństwa i niezawodności jednostek pływających.

Steve SK Jeong, Naval Ship International Business w Hanwha Ocean

Z perspektywy polskiego przemysłu, współpraca z jednym z czołowych azjatyckich wykonawców okrętów wojennych ma charakter rozwojowy i strategiczny.

Współpraca z Hanwha Ocean to dla nas szansa na udział w nowoczesnych projektach stoczniowych i wzmocnienie obecności naszych rozwiązań na rynkach międzynarodowych.

Zdzisław Rakocy, wiceprezes Zarządu Famor S.A.

Perspektywa programu Orka i udział przemysłu polskiego

Warto zwrócić uwagę, że porozumienie wpisuje się w szerszy kontekst strategiczny – Hanwha Ocean należy do grona podmiotów zainteresowanych udziałem w programie Orka, którego celem jest pozyskanie nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. Koreańska oferta obejmuje jednostki typu KSS-III Batch-II oraz jako rozwiązanie pomostowe – zmodernizowane okręty typu KSS-I.

Kluczowym aspektem potencjalnej współpracy w ramach tego programu jest przewidywany udział polskich firm oraz transfer technologii, umożliwiający stworzenie krajowego zaplecza serwisowego. Tego typu podejście pozwala nie tylko na budowę kompetencji, ale również na ich utrzymanie w dłuższej perspektywie – co ma fundamentalne znaczenie dla zapewnienia suwerenności eksploatacyjnej sił morskich.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

    Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

    W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford

    Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy

    Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.

    Przejście do etapu wyposażania kadłuba

    Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.

    Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.


PolskiplPolskiPolski