Gazowce LNG z Hiszpanii pomagają złagodzić europejski kryzys energetyczny

Liczba masowców z Hiszpanii transportujących gaz LNG do Europy podwoiła się w roku 2022 w porównaniu do roku 2021, pomagając tym samym złagodzić kryzys energetyczny na starym kontynencie wywołany inwazją Rosji na Ukrainę, podał w czwartek operator sieci gazowej Enagas.

Nasze zakłady przyczyniają się znacząco do bezpieczeństwa energetycznego krajów, w szczególności terminal w Barcelonie, który przesyła surowiec głównie dla Włoch. W ubiegłym roku łącznie 250 statków dostarczyło gaz LNG do zakładów Enagas w Hiszpanii. 

Arturo Gonzalo Aizpiri, szef Enagas

Oczekuje się, że ilość dostarczanego surowca wzrośnie jeszcze bardziej po tym jak w czwartek Enagas oddał nową platformę w swojej stacji regazyfikacyjnej w porcie w Barcelonie. Ta inwestycja ma przyczynić się do załadunku gazu LNG dla małych i średnich gazowców.

We wrześniu hiszpański minister energii ogłosił, że nabrzeże w zakładzie dostosuje tak, aby zwiększyć możliwości załadunku dla statków przewożących gaz do Włoch, które starają się zmniejszyć swoją zależność od rosyjskiego gazu. Tego typu działania pozwolą na zacieśnianie stosunków między oboma krajami.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/czy-terrorysci-zagroza-polskim-farmom-wiatrowym-na-baltyku/

Ministerstwo energii opisało wówczas te transporty jako „wirtualny gazociąg” między Barceloną a Livorno, nie ujawniając żadnych szczegółów dotyczących ruchu. 

Hiszpania posiada sześć terminali LNG, które według niej mogłyby pomóc w zaopatrzeniu Europy Środkowej, a kolejny ma zostać uruchomiony w najbliższych tygodniach. Terminal w Barcelonie plasuje się na pierwszym miejscu pod względem wielkości w Europie. 

Gonzalo powiedział również, że fundusze Unii Europejskiej mogą sfinansować od 30 do 50 proc. podwodnego rurociągu wodorowego, który ma zostać ułożony między Hiszpanią a Francją.

Dwa kraje zgodziły się zbadać możliwość budowy rurociągu do przesyłania zielonego wodoru między Barceloną a Marsylią wynoszącym około 2,1 mld euro, poinformował Gonzalo. Podobne połączenie między Hiszpanią a Portugalią wynosiłoby około 350 mln euro. 

Środki finansowe pochodziłyby z funduszy zarezerwowanych przez UE na kluczową transgraniczną infrastrukturę energetyczną oznaczoną jako „projekty wspólnego zainteresowania”.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/zwiekszenie-eksportu-rosyjskiego-lng-do-europy/

Pozostałe 50-70 proc. kosztów pokryłyby kraje, które wyrażą zainteresowanie projektem i skorzystałyby z niego oraz przyszli klienci gazociągu, powiedział Gonzalo.

Według szefa Enagas, ta inwestycja nie będzie miała wpływu na zwiększenie ceny gazu dla hiszpańskich gospodarstw domowych.

Dyrektor Enagas wykonawczy stwierdził, że zaangażowane kraje, w tym Niemcy – które w zeszłym miesiącu wyraziły zainteresowanie – były „zaawansowane w definicji technicznej” projektu, który jest sprawdzany pod względem wymogów finansowania przez UE.

Enagas zaprezentował również pierwszą bunkierkę LNG, o nazwie Haugesund Knutsen, zbudowaną w Hiszpanii która będzie bazowała w porcie w Barcelonie. Bunkierka jest współwłasnością norweskiej firmy przeładunkowej Knutsen OAS i będzie obsługiwana przez Shell. 

Źródło: Reuters

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering