Grecja wzmacnia bezpieczeństwo morskie na Morzu Czerwonym

Grecja podejmuje zdecydowane kroki w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa morskiego, oficjalnie dołączając i podejmując rolę lidera w operacji Unii Europejskiej na Morzu Czerwonym. Inicjatywa ta, mająca na celu ochronę statków handlowych przed zagrożeniami, jest odpowiedzią na rosnące ataki rakietowe na morzu, które wpłynęły na grecką żeglugę.

W poniedziałek grecki rząd ogłosił kluczową decyzję o zaangażowaniu się w misję morską prowadzoną przez Unię Europejską na strategicznych wodach Morza Czerwonego. Ten ruch jest bezpośrednią odpowiedzią na seria ataków przeprowadzonych przez rebeliantów Huti, wspieranych przez Iran, które znacznie przyczyniły się do zakłócenia międzynarodowego handlu morskiego, w tym greckie interesy żeglugowe.

Decyzja o dołączeniu do operacji, znanej pod kryptonimem Aspides (co oznacza tarcza), została podjęta po dogłębnej analizie sytuacji przez Grecką Radę Bezpieczeństwa. Minister obrony Nikos Dendias, przedstawiając propozycję, podkreślił konieczność ochrony greckich statków handlowych, które napotkały na znaczące przeszkody, prowadząc do zakłóceń w operacjach portowych, zwłaszcza w kluczowym greckim porcie, Pireusie.

Operacja Aspides, angażująca Grecję, Francję, Włochy i Niemcy, ma na celu ochronę żeglugi handlowej oraz zapobieganie atakom na Morzu Czerwonym. W najbliższych dniach grecka fregata wyruszy w kierunku tych niebezpiecznych wód, stając się częścią międzynarodowego wysiłku na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa na strategicznych szlakach żeglugowych. Niemcy, Włochy i Francja dostarczą wsparcie okrętów wojennych, przy czym Włochy będą odpowiedzialne za dowództwo taktyczne. Minister obrony Niemiec, Boris Pistorius, niedawno wizytował na niemieckiej fregacie Hessen.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wzrost-liczby-ostrzalow-na-morzu-czerwonym/

Warto zaznaczyć, że misja UE nie będzie angażować się w działania ofensywne na lądzie, koncentrując się wyłącznie na ochronie na morzu i przechwytywaniu ataków. To strategiczne podejście ma na celu minimalizację ryzyka eskalacji konfliktu, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo i swobodę żeglugi w tym newralgicznym regionie.

Zaostrzające się ataki przeprowadzane przez rebeliantów Huti z Jemenu, które od listopada nasilają się, uderzając również w greckie statki handlowe, podkreślają pilną potrzebę wzmożonej współpracy międzynarodowej w celu ochrony kluczowych morskich szlaków handlowych. Pomimo braku ofiar śmiertelnych, te incydenty spowodowały poważne straty materialne, zakłóciły ciągłość handlu morskiego i przyczyniły się do eskalacji napięć w regionie.

Inicjatywa Grecji do dołączenia do operacji morskiej UE na Morzu Czerwonym jest wyraźnym sygnałem, że międzynarodowa wspólnota jest gotowa działać zdecydowanie, aby chronić kluczowe interesy i utrzymać stabilność w strategicznych punktach globalnej żeglugi. Ten ruch stanowi również ważny element w dążeniu do bezpieczniejszego i bardziej przewidywalnego środowiska dla międzynarodowej żeglugi handlowej.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski