Grecki masowiec Glory osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim

Grecki masowiec Glory, płynący z ładunkiem ukraińskiego zboża do Chin, wszedł dzisiejszego ranka na mieliznę w Kanale Sueskim, w pobliżu miasta Qantara. 

Trzem holownikom udało się w ciągu kilku godzin ściągnąć jednostkę z mielizny, unikając tym samym kolejnej blokady na jednej z kluczowych dla światowego handlu drodze morskiej łączącą Europę z Azją.

Wybudowany w 2005 r. jednostka to masowiec Glory o numerze IMO: 9288473 pływająca pod banderą Wysp Marshalla. Nośność jedniostki wynosi 76508 DWT, zanurzenie wynosi 13,1 metra. Długość całkowita masowca wynosi 225 metrów, a szerokość 32,26 metra. Właścicielem masowca jest grecka firma Target Marine.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wyjatkowy-rok-dla-zeglugi-morskiej/

O godzinie 11.00 czasu lokalnego, jednostka z ukraińskim zbożem została ściągnięta z mielizny przy pomocy holowników Svitzer Suez 2, Port Said i Ali Shalabi. Konwój składający się z około 21 statków, oczekujących na przejście przez Kanał Sueski po 3 godzinach oczekiwania mógł wznowić przejście przez kanał.

W marcu 2021 roku ogromny kontenerowiec Ever Given podczas przeprawy przez Kanał Sueski obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, powodując zablokowanie całego ruchu na jednej z najważniejszych morskich dróg handlowych.

Źródło: Bloomerg

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.