Iran przejmuje tankowiec Niovi

Według doniesień przekazanych przez 5. Flotę Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, irańska marynarka wojenna zajęła 3 maja kolejny tankowiec o nazwie Niovi. Zajęcie statku przez irańskie wojska może mieć poważne konsekwencje dla międzynarodowej społeczności oraz handlu morskiego w regionie.
Niovi to tankowiec zbudowany w 2005 roku, pływający pod panamską banderą. Ma wyporność 306 998 DWT, a obecne zanurzenie wynosi 11 metrów. Statek mierzy 333,28 metrów długości i 58 metrów szerokości. Podczas powrotu z Dubaju, gdzie statek przeszedł naprawę, jednostka została zatrzymana. Na pokładzie jednostki nie znajdował się żaden ładunek, w przeciwieństwie do incydentu sprzed tygodnia, kiedy to siły irańskie zajęły w pełni załadowany tankowiec zmierzający do Stanów Zjednoczonych.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/sily-morskie-i-przemysl-stoczniowy/
Wiele źródeł kwestionuje powód zajęcia tankowca, wskazując na brak ładunku i jego historię handlu z Iranem. Jednak agencja informacyjna IRNA podaje, że Niovi naruszył prawo morskie i został skonfiskowany na mocy nakazu sądowego po niesprecyzowanej skardze „powoda”.
Tego rodzaju działania są niebezpieczne dla bezpieczeństwa żeglugi i handlu morskiego w Zatoce Perskiej oraz w Cieśninie Ormuz, która jest kluczowym szlakiem transportowym dla światowego handlu. Dlatego ważne jest wsparcie ze strony międzynarodowej społeczności w celu powstrzymania agresywnych działań Iranu i zapewnienia bezpieczeństwa na tym strategicznym obszarze. Równie istotne jest podkreślenie wolności żeglugi i przestrzegania prawa międzynarodowego w zakresie żeglugi na otwartych wodach.
Autor: MD

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













