Japonia prosi ubezpieczycieli o utrzymanie ochrony dla spedytorów LNG na wodach rosyjskich

Japoński rząd zwrócił się do ubezpieczycieli o podjęcie dodatkowego ryzyka, którym jest zapewnienie ubezpieczenia od wojny dla spedytorów skroplonego gazu ziemnego (LNG) na wodach rosyjskich, poinformował wysoki urzędnik w ministerstwie przemysłu.
Agencja Usług Finansowych (FSA) i Agencja Zasobów Naturalnych i Energii (ANRE) złożyły we wspólnym liście do krajowego stowarzyszenia ubezpieczeń ogólnych rzadki wniosek. Tokio chce mieć pewność, że Japonia nadal będzie importować LNG z projektu Sachalin-2 w Rosji, powiedział Reutersowi urzędnik.
FSA i ANRE zwróciły się do ubezpieczycieli o podjęcie działań mających na celu dalsze oferowanie morskiego ubezpieczenia wojennego dla armatorów w celu transportu LNG z Sachalina-2, ponieważ jest to kluczowe dla japońskiego bezpieczeństwa energetycznego.
Urzędnik FSA
Ruch ten następuje po tym, jak Tokio Marine & Nichido Fire Insurance, Sompo Japan Insurance i Mitsui Sumitomo Insurance w piątek przekazały armatorom, że od 1 stycznia 2023 roku przestaną oferować ubezpieczenie od wojny, które obejmuje uszkodzenia wojenne statków na wodach terytorialnych Rosji.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/procedura-sprzedazy-akcji-pg-eksploatacji-zamknieta-bez-wyboru-oferty/
Decyzje te pojawiły się po tym, jak firmy reasekuracyjne ostrzegły, że dłużej nie będą brać na siebie ryzyka statków związanego z wojną.
Jednakże trzy firmy poinformowały w poniedziałek, że prowadzą rozmowy z innymi reasekuratorami, aby zaoferować ochronę tego ryzyka.
Kompleks Sachalin-2, znajdujący się na wyspie Sachalin na rosyjskim Dalekim Wschodzie, częściowo należący do Gazpromu i japońskich domów handlowych, odpowiada za 9 proc. importu LNG przez Japonię.
Według urzędnika w FSA, Zabezpieczenie LNG jest najwyższym priorytetem dla rządu i poprosiliśmy firmy ubezpieczeniowe o współpracę w tym zakresie.
Odpowiadając na list, rzecznicy Tokio Marine, Sompo Japan i Mitsui Sumitomo poinformowali agencję Reuters, że nadal będą poszukiwać większego wsparcia ze strony reasekuratorów w zakresie pokrycia wojennego, aby mogli zapewnić ubezpieczenie od wojny w przyszłym roku.
Źródła branżowe podały, że ubezpieczyciele mogą odmówić ubezpieczenia samolotów lecących na Ukrainę lub statków pływających po Morzu Czarnym, ponieważ reasekuratorzy – którzy ubezpieczają ubezpieczycieli – proponują wyłączenie tego regionu z polis od stycznia.
Reasekuratorzy zazwyczaj odnawiają swoje 12-miesięczne umowy z klientami ubezpieczeniowymi 1 stycznia, co oznacza, że mają pierwszą okazję do zmniejszenia ekspozycji od czasu rozpoczęcia wojny na Ukrainie, po tym, jak w tym roku ponieśli straty związane z konfliktem i z huraganem Ian na Florydzie.
Źródło: Reuters

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











