Katar: Marynarka Wojenna z nowymi okrętami desantowymi

6 czerwca katarskie załogi przejęły nowe katarskie okręty desantowe zbudowane w tureckiej stoczni Anadolu Shipyard na podstawie zawartego 22 miesiące wcześniej kontraktu. Nowe jednostki desantowe spędzą w Turcji jeszcze 6 tygodni przeznaczonych na szkolenie załóg.

Okręty desantowe: szczegóły techniczne i zdolności

Nowe katarskie jednostki należą do 3 typów. Największy Fuwairit (QL80) należy do typu LCT 150, dwie kolejne jednostki Broog (QL40) i Ishat (QL41) reprezentują typ LCM 40 a najmniejszy Al Aaleya (QL15) typ LCVP.

Fuwairit to okręt podobny do znanych szeroko w świecie jednostek polskiego typoszeregu 770/771/773 a właściwie do jednego z ostatnich jego przedstawicieli, czyli typu 773U (Polnocny D). Jednostka ma 80 m. długości, 11,7 m. szerokości, od 1,5m. do2,5 m. zanurzenia i wyporność 1156 t. siłownia składająca się z 2 silników wysokoprężnych o mocy 2400 kW każdy, zapewnia prędkość maksymalną 18 węzłów i zasięg 1500 mil morskich.

Załoga liczy 25 osób a autonomiczność okrętu wynosi 7 dni. Okręt może przewozić 3 czołgi i pojazdy wojskowe różnych typów i rozmiarów lub ładunki o masie 200 ton, lub 260 w pełni wyposażonych żołnierzy. Powierzchnia ładunkowa jednostki wynosi 400 ma łączna masa ładunku wynosi 320 tonOkręt uzbrojony jest w 2 zdalnie kierowane systemy artyleryjskie SMASH kalibru 30 mm i 2 stabilizowane wkm STOP-2 kalibru 12,7 mm produkcji Aselsan.

Barki desantowe typu LCM40 mają wyporność 147 t. i pełną 297 t. (z ładunkiem 120 t.), długość 40,4 m., szerokość 9,15 m., zanurzenie 1 m., i mogą przewozić 2 czołgi podstawowe lub 120 żołnierzy. Załoga barki liczy 6 żołnierzy. Jednostka uzbrojona jest w 3 wkm kalibru 12,7 mm. Dwa silniki wysokoprężne o mocy 2720 kW każdy i pędniki strugowodne zapewniają prędkość ponad 25 węzłów (z jednym czołgiem) lub 18 węzłów z pełnym ładunkiem.

Okręt desantowy LCVP ma wyporność 25,5 t., długość 15,7 m., szerokość 4,3 m., zanurzenie 0,57 m. i może przewozić 8 ton ładunku lub 40 żołnierzy. Załoga łodzi liczy 3 osoby. Napęd w postaci 2 silników o mocy 537 kW każdy zapewnia jej prędkość ponad 35 węzłów lub 28 węzłów z pełnym ładunkiem. Uzbrojenie łodzi składa się z 2 km kalibru 7,62 mm.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering