Komandor Tomasz Popiołek objął dowodzenie Komendą Portu Wojennego Świnoujście

W świnoujskim Porcie Wojennym odbyła się uroczystość przekazania obowiązków na stanowisku służbowym Komendanta Portu Wojennego Świnoujście. Czasowo pełniący obowiązki na tym stanowisku, komandor porucznik Albin Sołtykiewicz przekazał dowodzenie jednostką komandorowi Tomaszowi Popiołkowi.
W uroczystości przekazania obowiązków Komendanta Portu Wojennego Świnoujście wziął udział dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża komandor Włodzimierz Kułagin, a także dowódcy jednostek wojskowych wchodzących w skład Flotylli. Obecni byli szefowie służb mundurowych, instytucji i organizacji funkcjonujących w województwie zachodniopomorskim oraz przedstawiciele władz miasta.

Dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża komandor Włodzimierz Kułagin w trakcie okolicznościowego przemówienia przedstawił zaproszonym gościom dotychczasowy przebieg służby komandora Tomasza Popiołka, pogratulował mu wyznaczenia na stanowisko służbowe i życzył dowódczego szczęścia oraz satysfakcji z wykonywania obowiązków służbowych. Podziękował również za zaangażowanie komandorowi porucznikowi Albinowi Sołtykiewiczowi, który pełnił czasowo obowiązki Komendanta przez ostatnie 5 miesięcy.
Zdaję sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka na mnie spoczywa, wiem również, że Komenda Portu Wojennego Świnoujście to oddział doskonale zorganizowany i przygotowany do realizacji zadań na rzecz jednostek Flotylli oraz przydzielonych na zaopatrzenie, a także sił wzmocnienia NATO, co wielokrotnie zostało już udowodnione. Przed jednostką stoi w najbliższym czasie wiele wyzwań w tym zakresie.
komandor Tomasz Popiołek
Komandor Tomasz Popiołek jest absolwentem Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Łączności w Zegrzu. Po ukończeniu szkoły, został wyznaczony do 8. Rejonu Obserwacji i Łączności na swoje pierwsze stanowisko służbowe jako Pomocnik Szefa Służb Technicznych. Następnie objął stanowisko Szefa Logistyki w 8. ROiŁ. Od roku 2007 jest związany z Dowództwem 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, gdzie pełnił służbę na kolejnych stanowiskach służbowych związanych z logistyką i zaopatrzeniem jednostek wojskowych. W trakcie swojej kariery zawodowej w dowództwie, przeszedł drogę od specjalisty w wydziale planowania logistycznego do szefa wydziału. Decyzją Ministra Obrony Narodowej, z dniem 25 kwietnia 2022 r. został wyznaczony na stanowisko służbowe Komendanta Portu Wojennego Świnoujście.
Źródło: 8. FOW

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











