Krótki Cotygodniowy Przegląd Stoczniowy 

KCPS –co to jest? To nowy, krótki Cotygodniowy Przegląd Stoczniowy na łamach Portalu Stoczniowego, przegląd wydarzeń z minionego tygodnia przemysłu stoczniowego. Zaczynamy.

Drodzy Czytelnicy, nadsyłajcie nam informacje, co dzieje się w Waszych stoczniach.

Czwartek

Indyjska marynarka wojenna zwodowała dwa okręty wsparcia – Nistar i Nipur, które zostały zbudowane przez Hindustan Shipyard Ltd w Visakhapatna. 

PGNiG podało, że w stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan zwodowano statek Grażyna Gęsicka, drugi z gazowców budowanych tej stoczni na zlecenie norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping AS, a czarterowanego na rzecz PGNiG.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/poludniowokoreanska-hanwha-group-przejmuje-daewoo-shipbuilding-maritime-engineering-%EF%BF%BC/

Piątek

Damen podpisał umowę z kolumbijskim resortem obrony. O tym szerzej w artykule na PortalStoczniow.pl  https://portalstoczniowy.pl/sukces-damena-w-kolumbii-

Niedziela

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiedział, że w tym roku rozpocznie się budowa pierwszego z trzech zamówionych promów. Dodatkowe umowy przewidują opcję na jeden prom typu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM).

Autor: Marcin Szywała

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.