Krótki Cotygodniowy Przegląd Stoczniowy 

Krótki Cotygodniowy Przegląd Stoczniowy, przegląd wydarzeń z minionego tygodnia przemysłu stoczniowego i okrętowego.
Koncern Babcock International otrzymał kontrakt na dostawę, instalację i wsparcie eksploatacyjne dla Ardent Wolf, morskich środków komunikacji elektronicznej (CESM) dla fregat typu 23 Royal Navy.
Austal Australia otrzymał wycofanego z eksploatacji patrolowca Royal Australian Navy typu Armidale (ACPB) dawny HMAS Maitland, aby rozpocząć na nim planowanie, modyfikację, testowanie i ocenę autonomicznych i zdalnie sterowanych systemów.
Firma JFD zawarła kontrakt z grupą stoczniową Navantia na przeprowadzenie przeglądu projektu i oceny zgodności z założeniami okrętu ratownictwa podwodnego dla Marynarki Wojennej Królestwa Hiszpanii.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/z-morza-w-kosmos-analiza/
Grecka marynarka wojenna (Πολεμικό Ναυτικό) przyjęła do służby siódmy, ostatni kuter rakietowy HS Ypoploiarchos Vlahakos (P-79). https://portalstoczniowy.pl/grecka-marynarka-wojenna-wcielila-kuter-rakietowy-typu-roussen-%EF%BF%BC/
Zgodnie z deklaracją ministra obrony Ben’a Wallace’a, Wielka Brytania zakupi dwa nowe wielozadaniowe okręty oceanograficzne do walki z zagrożeniami podmorskimi. https://portalstoczniowy.pl/wielka-brytania-zbuduje-jednostki-badawcze-do-zwalczania-zagrozen-podmorskich-analiza-%EF%BF%BC/
ChRL i Republika Chin (Tajwan) kontynuują rywalizacje zbrojeniową wprowadzając do służby kolejne duże jednostki desantowe. https://portalstoczniowy.pl/chinsko-chinski-wyscig-zbrojen-w-zakresie-sil-desantowych-%EF%BF%BC/
Autor: Marcin Szywała

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











