Leonardo zwiększa swoją obecność

Koncern Leonardo podczas tegorocznych targów Heli-Expo 2023 ogłosił ponad 50 wstępnych umów sprzedaży na nowe modele śmigłowców jednosilnikowych AW09 dla klientów na całym świecie, co potwierdza jej silną pozycję na globalnym rynku jednostek komercyjnych. Zamówiono prawie 40 modeli AW139, AW169 i AW109 GrandNew oraz AW109 Trekker, które będą służyć głównie wsparciu przemysłu energetycznego, ratownictwa i służb publicznych oraz transportowi VIP. AW139 i AW169 zdobywają również popularność w sektorze ratownictwa i usług publicznych.

Podczas targów Leonardo zadeklarowało realizację ponad 50 wstępnych umów sprzedaży na nowe modele jednosilnikowych AW09 dla klientów na całym świecie. Ponadto, firma THC zapowiedziała zakup kolejnych sześciu AW139 w Arabii Saudyjskiej na potrzeby SAR, ratownictwa medycznego (EMS) i transportu korporacyjnego oraz opcję zakupu kolejnych 20 maszyn.

Ponad 25 sprzedanych AW139 zostanie wykorzystanych do wykonywania morskich misji transportowych dla różnych użytkowników z całego świata związanych z przemysłem energetycznym. Globalna flota AW139 zostanie powiększona o nowe zamówienia na Bliskim Wschodzie, w Brazylii, Tajlandii, Indonezji i Niemczech, co podkreśla uznanie dla platformy i jej konkurencyjności w operacjach związanych z przemysłem wydobycia ropy i gazu. AW169 natomiast nadal pozostaje wybierany do operacji transportu morskiego i wsparcia farm wiatrowych zarówno w Europie, jak i w Azji. Wszystko to potwierdza silną pozycję Leonardo na globalnym rynku śmigłowców komercyjnych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/australia-na-najlepszej-drodze-do-systemow-rakietowych-dalekiego-zasiegu-tomahawk/

Leonardo poinformowało o nowych kontraktach z różnymi firmami na śmigłowce AW139, w tym Abu Dhabi Aviation (ADA), OMNI Helicopters International (OHI), SFS Aviation, Travira Air oraz HeliService International GmbH. ADA złożyło zamówienie na sześć AW139, które mają zostać dostarczone w latach 2024-2026. OHI zamówiło dwa AW139, które będą wykorzystywane do morskich misji transportowych w Brazylii. SFS Aviation, wiodący dostawca usług dla firm naftowych i gazowych w Tajlandii, zamówiło dwa AW139, które mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku, zwiększając tym samym swoją flotę do siedmiu AW139. Travira Air z Indonezji podpisała kontrakt na dodatkowy morski śmigłowiec AW139, który ma zostać dostarczony w 2024 roku. HeliService International GmbH, niemiecki dostawca usług transportowych morskich, zamówił dwa AW139 oraz AW169, które mają zostać dostarczone w 2024 roku.

Leonardo zaznacza, że AW139 i AW169 zdobywają również popularność w sektorze ratownictwa i usług publicznych. Firma Global Vectra Helicorp Limited (GVHL) złożyła zamówienie na dwa AW169, które mają pomagać w operacjach transportowych w sektorze przemysłu energetycznego. Ogólnie, zamówienia na dziesięć śmigłowców AW169 i AW139 zostały złożone w Azji, na Bliskim Wschodzie i w USA. Dostawa śmigłowców dołączających do floty AW139 ma zakończyć się jeszcze w tym roku.

Firma UI Helijet z Korei Południowej zajmująca się ratownictwem medycznym (EMS), podpisała kontrakt na zakup dwóch śmigłowców AW169. Maszyny te mają zostać dostarczone w 2025 roku i wejdą do służby w 2026 roku. UI Helijet jest pierwszym użytkownikiem EMS w Korei Południowej, który będzie korzystać z śmigłowców marki Leonardo. Firma ta świadczy usługi dla Krajowego Centrum Medycznego, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Departament Policji w Phoenix podpisał kontrakt na zakup jednego AW169 z opcją zakupu drugiego. Maszyna ta będzie wykorzystywana przez Biuro Lotnicze Wsparcia Taktycznego Policji w Phoenix jako najnowocześniejszy i największy śmigłowiec w flocie. Dołączy on do już posiadanych przez departament śmigłowców Leonardo AW109 Power, zakupionych w 2005 roku. 

W Zjednoczonych Emiratach Arabskich zamówiono jeden egzemplarz popularnego śmigłowca AW139, który będzie wykorzystywany przez tamtejszą policję do celów ochrony porządku publicznego i ratownictwa. Mitsui Bussan Aerospace (MBA), autoryzowany dystrybutor śmigłowców marki Leonardo w Japonii, ogłosił podpisanie kontraktu na dostawę sześciu AW139 w celu spełnienia wymagań związanych z nadchodzącymi projektami realizowanymi w tym kraju.

W Ameryce Łacińskiej Leonardo z sukcesem działa na rynku transportu korporacyjnego i VIP dzięki ofercie z firmą Agusta. Firma ta sprzedała trzy śmigłowce nowemu dystrybutorowi SynerJet Latina SA, który odpowiada za Kolumbię, Peru, Chile i Paragwaj. W skład tej sprzedaży wchodzą dwa AW109 GrandNew oraz jeden lekki dwusilnikowy AW109 Trekker. Dostawy tych maszyn spodziewane są między końcem 2024 roku a drugim kwartałem 2025 roku.

Źródło: Leonardo

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.