Liban: zatonęła łódź z blisko 60 migrantami 

W nocy z soboty na niedzielę u wybrzeży Libanu zatonęła łódź z blisko 60 migrantami na pokładzie; zginęło co najmniej sześć osób – poinformowała w niedzielę agencja Associated Press za libańskimi państwowymi mediami. Według ocalałych rozbitków wypadek spowodowała libańska marynarka wojenna.

Państwowa Agencja Informacyjna Libanu przekazała w niedzielę, że w pobliżu wyspy nieopodal miasta Trypolis odnaleziono pięć ciał. Wcześniej libańskie siły zbrojne potwierdziły śmierć jeszcze jednej osoby.

Rozbitkowie, którzy przeżyli wypadek, powiedzieli w rozmowie z lokalnymi stacjami telewizyjnymi, że winę za katastrofę ponosi libańska marynarka wojenna. Jej okręt, próbując zmusić załogę łodzi do powrotu na wybrzeże, miał dwukrotnie uderzyć w łódź migrantów i doprowadzić do jej zatonięcia.

Pułkownik Haitham Dinnawi, dowódca marynarki wojennej Libanu, przekazał, że łódź, którą płynęli migranci, mogła pomieścić tylko sześć osób (czyli blisko dziesięciokrotnie mniej, niż wynosiła liczba pasażerów), nie spełniała wymogów bezpieczeństwa i była przestarzała (miała zostać wyprodukowana w 1974 roku). W ocenie Dinnawiego migranci nie zastosowali żadnych środków ostrożności, m.in. nikt nie miał na sobie kamizelki ratunkowej.

Jedna osoba została zatrzymana pod zarzutem przemytu migrantów – poinformowała libańskia armia. Według Associated Press łódź prawdopodobnie płynęła z Libanu w kierunku Europy.

Liban, śródziemnomorski kraj liczący blisko 7 mln mieszkańców, w tym 1 mln syryjskich uchodźców, jest pogrążony w najgłębszym kryzysie ekonomicznym w najnowszej historii państwa. Krach gospodarczy sprawił, że ponad trzy czwarte Libańczyków żyje w ubóstwie.

Migranci z Libanu płacą tysiące dolarów przemytnikom za przewiezienie do Europy. Setkom osób udało się dotrzeć do krajów europejskich, podczas gdy dziesiątki innych zostały zatrzymane i zmuszone do powrotu przez libańską marynarkę wojenną.

Źródło: PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.