Lotniskowiec Royal Navy na Indo-Pacyfiku w 2025 roku

W 2025 r. Wielka Brytania wyśle lotniskowiec Royal Navy w rejon Indo-Pacyfiku – o takich planach poinformował brytyjski premier, Rishi Sunak. Decyzja o rozmieszczeniu Lotniskowcowej Grupy Uderzeniowej składającej się z m. in. z flagowego lotniskowca Royal Navy Queen Elizabeth na wody Oceanu Spokojnego ma na celu zacieśnienie więzi obronnych z Japonią i innymi krajami z tego regionu.
Planowane działania, które przewidują użycie jednego z dwóch 65 000-tonowych lotniskowców Royal Navy, zostały ogłoszone w czwartek, w przeddzień szczytu G7 w Hiroszimie. 18 maja, Sunak wraz z japońskim odpowiednikiem, Fumio Kishida, postanowili zawrzeć tzw. „Porozumienie z Hiroszimy”. Umowa ta zakłada szeroko zakrojoną współpracę – począwszy od kwestii bezpieczeństwa, poprzez aspekty gospodarcze i obronne, na technologicznych skończywszy.
Zakrojona na szeroką skalę strategia Wielkiej Brytanii, polegająca na rozwijaniu działań gospodarczych i obronnych w kierunku regionu Indo-Pacyfiku, jest reakcją na rosnącą agresję ze strony Chin. W ostatnim półroczu, Brytyjczycy finalizowali negocjacje dotyczące przystąpienia do kompleksowej umowy o Partnerstwie Trans-Pacyficznym, uruchomili brytyjsko-japońsko-włoski program odrzutowców bojowych szóstej generacji, a także podpisali umowę o wzajemnym dostępie do obrony z Japonią.
Zgodnie z brytyjskim oświadczeniem, dodatkowo, w ramach „Porozumienia z Hiroszimy”, planowane jest zwiększenie współpracy w obszarze cyberprzestrzeni. Podczas wizyty Sunaka w Japonii potwierdzono zamiar zwiększenia liczby brytyjskich żołnierzy biorących udział w ćwiczeniach wojskowych Vigilant Isles. W tych ćwiczeniach uczestniczyć będzie około 170 żołnierzy, w tym jednostki 1 Royal Gurkha Rifles i 16 Air Assault Brigade.
Jak podkreślił Sunak, ta umowa stanowi kolejne etapy w ewoluującej współpracy z Tokio. Detali dotyczących przyszłego rozmieszczenia nowego lotniskowca na razie nie ujawniono. Jednakże jest pewne, że Lotniskowca Grupa Uderzeniowa będzie składać się z jednostek eskorty morskiej oraz wielozadaniowych samolotów o krótkim starcie i pionowym lądowaniu – F-35BT, które będą współpracować z Japońskimi Siłami Samoobrony, a także z innymi marynarkami wojennymi na obszarze tego regionu.
Nie jest to debiut lotniskowca typu Queen Elizabeth od Royal Navy w tym regionie. W roku 2021, na swojej pierwszej misji, HMS Queen Elizabeth wszedł na wody Indo-Pacyfiku, stając na czele Lotniskowcowej Grupy Uderzeniowej Global Carrier Strike Group 21.
Wówczas na pokładzie lotniskowca Royal Navy rozmieszczono eskadrę samolotów welozadaniowych F-35B amerykańskiej piechoty morskiej, obok brytyjskich odrzutowców.
Autor: MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









