Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Rumunii zamawia sześć śmigłowców Black Hawk S-70M

PZL Mielec, firma należąca do Lockheed Martin, otrzymała od Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Rumunii zamówienie na sześć śmigłowców użytkowych Black Hawk S-70M nowej generacji. To pierwsze zamówienie, które jest następstwem niedawnego podpisania czteroletniej umowy ramowej, w ramach której w ciągu najbliższych czterech lat do Rumunii zostanie dostarczonych do 12 jednostek śmigłowców Black Hawk S-70M wyprodukowanych w Polsce.

Pierwsze sześć śmigłowców – trzy skonfigurowane do operacji morskich i trzy do wsparcia operacji lądowych – zostaną dostarczone we współpracy z Romaero i DELTAMED w trakcie 2023 roku. Rumunia staje się 11. krajem i 18. klientem śmigłowców Black Hawk produkowanych w PZL Mielec – największego w Polsce eksportera sprzętu obronnego i lotniczego.

Kabina zarówno lądowego, jak i morskiego wariantu Black Hawka pomieści zestaw medyczny dostarczony przez zlokalizowaną w rumuńskim mieście Kluż-Napoka firmę Deltamed, która jest doświadczonym integratorem pojazdów ratowniczych wyposażonych i przystosowanych do opieki nad pacjentem, a także do działań ratowniczych.

„Dzisiejsze zamówienie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Rumunii podkreśla możliwości podwójnego zastosowania śmigłowców Black Hawk S-70. Śmigłowiec wnosi wojskową solidność do prowadzenia misji cywilnych i jest w równym stopniu zdolny do wspierania działań państwowej policji, straży przybrzeżnej, straży pożarnej, patroli granicznych czy akcji poszukiwawczo-ratowniczych, tak jak robi to w ramch operacji z zakresu obrony i bezpieczeństwa czy ewakuacji medycznej” – powiedział Janusz Zakręcki, prezes i dyrektor generalny PZL Mielec.

Posiadając dumne dziedzictwo w europejskim przemyśle lotniczym, które sięga ponad 80 lat wstecz, PZL Mielec jest dziś największym poza Stanami Zjednoczonymi zakładem produkcyjnym firmy-właściciela Lockheed Martin.

Lockheed Martin od ponad 20 lat jest zaufanym partnerem wspierającym interesy narodowe Polski. Dziś firma współpracuje z polską Policją i Ministerstwem Obrony Narodowej w zakresie szeregu kluczowych programów obronnych i bezpieczeństwa, w tym myśliwców, śmigłowców użytkowych, jak i obrony przeciwrakietowej i systemów prowadzenia precyzyjnego ognia.

Źródło: Lockheed Martin

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.