Morska Farma Wiatrowa Baltica: PGE i Ørsted Wybierają firmę DNV do Certyfikacji

W ramach dążenia do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności nadchodzących projektów morskich farm wiatrowych, Grupa PGE oraz Ørsted podjęły decyzję o współpracy z DNV. Jako globalny lider w dziedzinie zarządzania ryzykiem i certyfikacji, DNV został wybrany do nadzoru nad procesem certyfikacji kluczowych elementów konstrukcji farmy wiatrowej Baltica 2.
Projekt Baltica 2, który przewiduje instalację o mocy około 1,5 GW, ma za zadanie dostarczenie zielonej energii dla prawie 4 mln polskich gospodarstw domowych. W toku jest finalizacja kontraktacji wszystkich niezbędnych elementów takich jak morskie stacje transformatorowe, fundamenty, a także kable wewnętrzne i eksportowe.
Morska Farma Wiatrowa Baltica to największy morski projekt wiatrowy w Polsce pod względem mocy wytwórczych planowanych do zainstalowania. W tym roku sfinalizowaliśmy już kontraktację wszystkich elementów dla morskiej części projektu Baltica 2, którego oddanie do użytku planowane jest w 2027 roku. Kolejnym etapem był wybór firmy do certyfikacji projektu, w tym w zakresie zgodności projektowej i dopuszczenia do eksploatacji. Współpraca przy tym etapie z uznaną firmą z doświadczeniem w certyfikacji morskich projektów wiatrowych na całym świecie, z pewnością zapewni bezpieczeństwo i niezawodność eksploatacji największego projektu OZE w Polsce.
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
Z kolei Agata Staniewska, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Poland, w tonie pełnym optymizmu, zwraca uwagę na strategiczne znaczenie Baltica 2 dla polskiej gospodarki. Podkreśla, że certyfikacja przez DNV który jest największym towarzystwem klasyfikacyjnym na świecie to krok milowy w zarządzaniu ryzykiem i zapewnieniu niezawodnej eksploatacji farmy.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zawody-przyszlosci-meteorolog-morski/
DNV, z siedzibą w ponad 100 krajach i zatrudniającym w Polsce ponad 700 specjalistów, zajmie się certyfikacją wszystkich kluczowych elementów Baltica 2. Obejmie to turbiny, stacje transformatorowe, fundamenty oraz systemy kablowe, wszystko zgodnie z międzynarodowymi standardami i lokalnymi przepisami.
Baltica 2 jest jednym z dwóch – obok Baltica 3 – etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. Ørsted i PGE planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 roku, natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do końca 2029 roku. Inwestorów czeka jeszcze podjęcie ostatecznej decyzji inwestycyjnej (FID). Baltica 2 i Baltica 3 utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW, która znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 5,5 mln gospodarstw domowych w Polsce.
Źródło: PGE/MD

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










