Naval Group przeprowadzi badania nad podwodnym dronem UCUV

4 maja, Francuska Agencja Zamówień Obronnych (DGA) przyznała Naval Group nowy kontrakt na zbadanie projektu przyszłego podwodnego drona UCUV. Badanie, które będzie trwało dziewięć miesięcy, pozwoli Naval Group dokładnie przeanalizować główne przypadki użycia i opracować efektywną architekturę systemu dla UCUV.

W dzisiejszych czasach marynarka wojenna coraz bardziej zdaje sobie sprawę z wartości wykorzystania bezzałogowych i autonomicznych systemów wojskowych. Są one traktowane jako kluczowy atut strategiczny i coraz częściej poszukiwane przez marynarki wojenne na potrzeby swoich misji wywiadowczych, nadzoru oraz kontroli dna morskiego.

Aurore Neuschwander, dyrektor Naval Group ds. dronów, systemów autonomicznych i broni podwodnej, wyraziła poparcie dla badania tej nowej zdolności bezzałogowej. Badanie to ma na celu rozpoczęcie rozwijania wydajnych systemów autonomicznych we współpracy z francuskim Ministerstwem Obrony Narodowej.

Autor: https://portalstoczniowy.pl/innowacyjny-system-t-bwss-firmy-thesta/

Od 2016 roku, Francuski koncern inwestuje własne środki na rozwój pierwszego symulatora dużego podwodnego drona XL-UUV (extra-large unmanned underwater vehicles). Plan koncernu przewiduje przeprowadzenie szeregu testów na tym symulatratorze latem tego roku, co pozwoli na szybkie sprawdzenie różnych rozwiązań technologicznych.

W ramach projektu, Naval Group wraz ze swoimi partnerami opracowali szereg innowacyjnych funkcji, w tym Autonomię Kontrolowanego Podejmowania Decyzji (ADC). ADC będzie pełnić funkcję mózgu pokładowego dla dronów, umożliwiając jednocześnie marynarzom monitorowanie wszystkich systemów bezzałogowych w sposób gwarantujący pełne bezpieczeństwo. Pozwoli to również na planowanie i realizację złożonych misji jako dodatek do działań jednostek załogowych.

Naval Group oczekuje, że pierwszy projekt UCUV otworzy drogę do dalszych prac mających na celu szybkie opracowanie kluczowych elementów technologicznych takiego drona, w kontekście rozwoju pierwszego symulatora. Kontrakt ten jest ważnym krokiem w dążeniu do poszerzenia zdolności marynarki wojennej we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych i umożliwieniu bardziej efektywnych operacji podwodnych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

    Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

    Silny sztorm na Bałtyku poważnie zakłócił poświąteczne powroty ze Skandynawii. Odwołane połączenia promowe ze Szwecji do Polski zatrzymały promy w portach, krzyżując plany setek pasażerów i przypominając, że na Bałtyku to pogoda wciąż dyktuje warunki.

    Jednostki pozostały w portach z uwagi na warunki meteorologiczne uniemożliwiające bezpieczne wyjście w morze – obowiązujące przepisy portowe precyzyjnie określają maksymalne dopuszczalne warunki wejścia i wyjścia z portu.

    Warunki pogodowe i wstrzymanie żeglugi promowej w szwedzkich portach

    Zawieszenie połączeń objęło między innymi kursy z Nynäshamn w rejonie Sztokholmu do Gdańska oraz ruch promowy na Gotlandię. W wielu przypadkach były to połączenia o pełnym obłożeniu, co dodatkowo spotęgowało skalę problemu. Pasażerowie zmuszeni zostali do oczekiwania na poprawę pogody lub poszukiwania alternatywnych dróg powrotu.

    Szwedzki instytut meteorologiczny SMHI informował o wietrze osiągającym w porywach do 12B, któremu towarzyszyły intensywne opady śniegu. Oznacza nie tylko bardzo wysoką falę na otwartym morzu, lecz także istotne utrudnienia manewrowe w rejonach podejść portowych gdzie wpływ wiatru i fali ma silne oddziaływanie na zdolności manewrowe. W tych warunkach decyzje o wstrzymaniu żeglugi mają charakter rutynowy i wynikają z procedur bezpieczeństwa.

    Paraliż komunikacyjny także na lądzie

    Skutki sztormu nie ograniczyły się do żeglugi. Szwedzki Urząd ds. Transportu zamknął most w Sundsvall, a koleje państwowe SJ odwołały połączenia kolejowe między północnymi kurortami narciarskimi a Sztokholmem. Na północy kraju kilkanaście tysięcy gospodarstw domowych pozostało bez dostaw energii elektrycznej. Władze apelowały o unikanie podróży do czasu ustabilizowania się sytuacji.

    Bałtyk przypomina o swojej naturze

    Choć współczesna żegluga dysponuje zaawansowanymi systemami prognozowania pogody i nowoczesnymi jednostkami, Bałtyk regularnie przypomina, że pozostaje akwenem wymagającym respektu. W tym kontekście warto przywołać katastrofę Heweliusza z 1993 roku, która do dziś funkcjonuje w branżowej pamięci jako symbol lekceważenia w zakresie przygotowania jednostki, jej kondycji jak i decyzji wynikających z ograniczeń narzucanych przez morze i pogodę.

    Jak wielokrotnie podkreślałem na łamach Portalu Stoczniowego, była to tragedia będąca skutkiem kumulacji błędnych decyzji po stronie armatora, kapitanatu oraz dowództwa, podejmowanych w czasie zmian konstrukcyjnych, decyzji o wyjściu i w samych warunkach sztormowych, które od pewnego momentu nie dawały promowi żadnych realnych szans na bezpieczne zakończenie żeglugi.