Niemiecka korweta Ludwigshafen am Rhein strąca bezzałogowiec u wybrzeży Libanu

Niemiecka korweta rakietowa Ludwigshafen am Rhein (F 264), działająca w ramach misji ONZ w Libanie (UNIFIL), strąca nad Morzem Śródziemnym bezzałogowy statek powietrzny nieznanego pochodzenia. Incydent miał miejsce 17 października 2024 roku, około 30 kilometrów od libańskiego portu An-Nakura, gdzie znajduje się siedziba UNIFIL.
Bezzałogowiec został zidentyfikowany wczesnym rankiem, co skłoniło załogę niemieckiego okrętu do natychmiastowej interwencji. Dzięki szybkiej reakcji dron został skutecznie unieszkodliwiony, zapobiegając potencjalnemu zagrożeniu dla jednostki Deutsche Marine.
Wrak bezzałogowca został wyłowiony z wody i poddany szczegółowym badaniom. Operacja odbyła się w czasie rosnących napięć, gdy siły UNIFIL były wielokrotnie ostrzeliwane podczas izraelskiej ofensywy przeciwko Hezbollahowi.
Korwety typu Braunschweig (do których należy Ludwigshafen am Rhein) to nowoczesne jednostki wielozadaniowe, zaprojektowane do zwalczania celów nawodnych i powietrznych, a także prowadzenia misji rozpoznawczych. Okręty te mają wyporność 1,8 tys. ton, mierzą 89 metrów długości i 13 metrów szerokości, a ich prędkość maksymalna wynosi 26 węzłów. Załogę stanowi 60 marynarzy.
Uzbrojenie tych jednostek obejmuje dwie wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych, cztery wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych RBS-15, armatę morską OTO Melara kal. 76 mm oraz dwa działka morskie kal. 27 mm. Okręty posiadają lądowiska dla śmigłowców i zostały wyposażone w dwa bezzałogowe śmigłowce rozpoznawcze S-100, co znacznie zwiększa ich zdolności operacyjne.
Korwety bazują na konstrukcji MEKO A-100, na podstawie której zbudowano licencyjnie ORP Ślązak. Kluczową rolę w obronie powietrznej tych jednostek odgrywa system RIM-116 Rolling Airframe Missile (RAM), który służy do neutralizacji pocisków manewrujących i innych zagrożeń powietrznych. Jego efektywność mogła być decydująca podczas zestrzelenia bezzałogowca, co dodatkowo podkreśla wszechstronność okrętów tego typu.
W ostatnich dniach żołnierze ONZ w Libanie wielokrotnie byli celem ataków. Seria tych napaści na posterunki sił pokojowych UNIFIL w południowym Libanie spowodowała, że niemieckie wojsko ogłosiło stan podwyższonego ryzyka dla swoich oddziałów w regionie. Według rzecznika Bundeswehry, podejmowane są wszelkie możliwe środki ochronne, aby zminimalizować ryzyko dla żołnierzy.
Te wydarzenia pokazują rosnące znaczenie nowoczesnych systemów obrony powietrznej we współczesnych konfliktach, w których bezzałogowe środki bojowe odgrywają coraz większą rolę zarówno w atakach, jak i rozpoznaniu.
Źródło: EuroNews

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










