Nocna akcja ratownicza na promie STENA SPIRIT

Załoga dyżurna SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach przeprowadziła nocną akcję ratowniczą. Ratownikom udało się przetransportować pasażera promu STENA SPIRIT na ląd, w obliczu zagrożenia obrzękiem płuc. Prom znajdował się wówczas około 50 mil morskich na północ od Ustki. Ta dramatyczna interwencja była 20. akcją ratowniczą przeprowadzoną przez lotników Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w tym roku.

Kiedy jeden z pasażerów promu STENA SPIRIT zaczął mieć objawy obrzęku płuc, natychmiast wezwano załogę dyżurną śmigłowca ratowniczego W-3 WARM. Śmigłowiec wystartował 55 minut po północy. Po 40 minutach lotu, ratownik z noszami zszedł na pokład promu. Przygotowali pasażera do transportu i podjęli go na pokład śmigłowca. O 2.24 rano, śmigłowiec bezpiecznie wylądował na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. Obsada karetki pogotowia przejęła chorego.

Dyżurny Operacyjny Ratownictwa, kmdr ppor. Alicja Jaguś-Cynkiel, z Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego, nadzorowała całą operację.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosyjska-marynarka-wojenna-walka-o-stabilnosc-i-dominacje/

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) wykonała do tej pory 765 akcji ratowniczych, w tym roku 20. W tym czasie udzielono pomocy 405 osobom. BLMW jest jedyną formacją lotniczą w Polsce, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi.

Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności „Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim” oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. System ratownictwa jest stale wspierany przez załogę samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, która pełni całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Akcja ratownicza na Bałtyku pokazuje, jak niezwykle ważne jest utrzymanie wysoko wyspecjalizowanych jednostek ratowniczych. Załoga SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach udowodniła raz jeszcze, że bez względu na trudności, służba ludziom zawsze jest na pierwszym miejscu.

Źródło: COM-DKM/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.