Nowa pogłębiarka URSA dla Urzędu Morskiego w Gdyni

19 września stał się przełomowy dla Urzędu Morskiego w Gdyni: pogłębiarka URSA została oficjalnie zwodowana i przygotowuje się do służby. Jej głównym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Powstanie tej jednostki jest częścią wieloletniego programu, a jej dodatkowe przeznaczenie to utrzymanie torów podejściowych do portów morskich aż do głębokości 18 metrów.
Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia.
Marek Gróbarczyk, Wiceminister Infrastruktury
W tym projekcie kluczowe znaczenie miał moment, kiedy jednostka zaczęła dumnie unosić się na wodzie, stając się tym samym pełnoprawnym statkiem. W marcu 2022 roku sfinalizowano umowę na jej budowę, która obejmowała nie tylko jej zaprojektowanie, ale również wyposażenie oraz dostarczenie gotowej pogłębiarki. Łączny koszt inwestycji wyniósł 116,5 mln zł.
Ostatnie dni października 2022 przyniosły uroczyste położenie stępki, a dzisiaj, z dumą przedstawiamy pogłębiarkę o imieniu URSA. Jej gotowość przekracza 70%, a pełne włączenie do naszej morskiej armady planowane jest przed końcem I kwartału 2024.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Wiesław Piotrzkowski
Nad realizacją tego oszałamiającego projektu czuwa fińska stocznia Tyovene Oy, która przy wsparciu holenderskich partnerów pragnie osiągnąć perfekcję w każdym szczególe.
W ramach umowy zapewniony będzie też system rurociągów refulacyjnych. Całość zostanie dostarczona z kontenerami transportowymi oraz specjalistycznym systemem do precyzyjnego łączenia z wyładowczą częścią pogłębiarki URSA.
Pogłębiarka URSA to majstersztyk, który nie pojawi się w żadnym standardowym katalogu w internecie. Jest to unikalne cudo inżynieryjne, stworzone na miarę dla specyficznego nabywcy, idealnie odzwierciedlające precyzyjne wymagania i spełniające najwyższe standardy. „URSA to nie tylko statek, to prawdziwe dzieło sztuki!”
Juha Granqvist, głowa stoczni Tyovene OY

Tworzenie nowego korytarza wodnego przez Mierzeję Wiślaną to zadanie podzielone na etapy. Dokładnie 17 września ubiegłego roku Mierzeja Wiślana stała się bogatsza o Kanał Żeglugowy, który otwarto wraz z przylegającymi obiektami oraz dodatkową wyspą na Zalewie Wiślanym. Następny krok, polegający na umocnieniu brzegów rzeki Elbląg, zbliża się do końca z postępem przekraczającym 90%. Szczególnym punktem tego etapu jest most obrotowy w Nowakowie, który został udostępniony publicznie w lipcu. Plan jest taki, aby wszystkie prace z tego segmentu zakończyć do końca 2023 roku. Nie zapominajmy również o maju, kiedy zakończono trzeci etap, skupiający się na pogłębieniu tras żeglugowych na Zalewie oraz instalacji nowego oznakowania dla marynarzy.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Urząd Morski w Gdyni

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










